Jumaat, 11 September 2009

Memanah (Archery)


Salah satu daripada senjata lama yang berbentuk pertahanan jarak jauh adalah 'Busur dan anak panah'. Senjata ini telah lama digunakan malahan sebelum masihi lagi. Senjata ini mampu memastikan penggunanya berada pada jarak selamat untuk menewaskan musuh tanpa perlu berdepan dengannya. Selain daripada itu, senjata ini juga digunakan untuk memburu binatang. Terdapat 2 jenis busur (bow) iaitu 'Long Bow' (seperti dalam gambar) dan juga 'Cross Bow'. 'Long Bow' merupakan busur yang memerlukan penggunanya untuk menarik 'string' (tali) menggunakan 3 jarinya manakala 'Cross Bow' berfungsi seperti senapang iaitu mempunyai picu yang perlu ditarik untuk melepaskan anak panah. Walaubagaimanapun, untuk memiliki 'Cross Bow' perlu ada lesen senjata. Ianya dikategorikan sebagai senjata berbahaya yang mungkin boleh disalahgunakan untuk membunuh. Berbanding dengan 'Cross Bow', yang banyak digunakan dalam pertandingan atau acara memanah ialah 'Long Bow'.

Cikgu Thani pernah memiliki 2 'Long Bow' dan diletakkan di dalam markas KRS. Sesekali, Cikgu Thani memasukkan aktiviti ini ke dalam latihan mingguan. Waktu itu kami memanah cara 'koboi' saja. Tidak ada 'arm guard', 'chest guard' atau 'finger tap' sebagai alat pelindung diri atau keselamatan. Lagipun, zaman Rasulullah S.A.W. dulu pun bukan ada semua ini. Semua pejuang2 Islam di waktu itu memanah tanpa menggunakan semua alat pelindung diri tadi. Cara memanah pun sebenarnya tiada siapa yang pakar. Cikgu Thani sendiri pun pakai belasah saja. Aku tahu dia pakai belasah saja selepas aku menghadiri satu 'Kursus Memanah' yang diajarkan sendiri oleh skuad memanah Angkatan Tentera Malaysia. Di situ baru aku tahu yang memanah ini ada langkah2 keselamatan dan teknik2 yang perlu dipastikan betul.

Semasa kami memanah dulu, kami pakai lepas saja 'string' tanpa memastikan teknik yang betul untuk 'aim' dan melepaskan 'string'. Apalagi, anak panah tersasar jauh daripada 'Target Butt'. Satu pun tidak mengenai sasaran. Payah sangat anak panah itu hendak tertusuk pada 'Target Butt'. Satu lagi, lengan kiri habis melecet disebabkan terkena 'string' yang dilepaskan laju. "Seksa rupanya memanah ni", aku berkata di dalam hati. Sebenarnya, hati aku memang suka sangat dengan aktiviti memanah ini tetapi setiap kali memanah, pasti lengan melecet. Itu yang menyebabkan aku agak tawar hati ketika itu. Namun, setelah tahu teknik2 yang betul sekarang, aku jadi ketagih memanah. Kepuasan melepaskan 'string' dan anak panah kena pada 'Target Butt' memang mengasyikkan. Tambahan pula jika anak panah kena pada 'Bull Eye'. Rasa macam atlet memanah pula. Syok sendiri rupanya...

Sebenarnya jauh dihati aku, ingin sekali aku menginstalasikan semula aktiviti memanah ini di SMK Raja Abdullah. Aku sudahpun cuba untuk mengembalikannya setelah aku sendiri memegang jawatan sebagai guru sukan memanah tahun lepas. Namun, dek kerana budget sekolah yang agak tersepit dalam kekangan, hasrat itu terpaksa ditangguhkan. Busur, panah dan kelengkapan keselamatan yang lain memang ada. Cuma di SMK Raja Abdullah, 'Target Butt' sudah rosak disebabkan tiada penyelenggaraan dilakukan. Lagipun, ianya dibiarkan berpanas dan berhujan tanpa diletakkan di tempat yang teduh. Akhirnya, semua orang rugi.

Aktiviti memanah adalah satu Sunnah Rasulullah S.A.W. yang sangat digalakkan oleh baginda. Selain daripada itu, teknik2 peperangan seperti seni mempertahankan diri, penggunaan senjata 'melee' dan menunggang kuda juga sangat digalakkan oleh baginda. Cikgu Thani cuba menghidupkan aktiviti memanah ini dalam KRS. Mungkin setakat ini ianya masih belum direalisasikan secara menyeluruh. Namun, satu hari nanti aku berharap agar memanah dapat dijadikan satu bentuk pertandingan di antara sekolah2 dalam unit KRS itu sendiri selain daripada pertandingan kawad kaki, kursus kenaikan pangkat dan yang lain2nya. Semoga ianya menjadi kenyataan. Amin.

4 ulasan:

  1. assalamualaikum..tak tahu aoa yg membawa saya ke blog ni ..yang sy tahu sy memang mencari maklumat berkenaan memanah.. cerita yg menarik :)

    BalasPadam
  2. Lesen crossbow nak apply kat mane..

    BalasPadam