Isnin, 7 September 2009

Solat Berjemaah


Solat merupakan tiang agama. Barangsiapa yang meninggalkan solat, maka mereka telah meruntuhkan tiang agama. Walaupun cukup sebulan berpuasa, membayar zakat, menunaikan haji dan sebagainya, sekiranya solat ditinggalkan maka sia2lah pekerjaan kita yang lainnya. Rasulullah s.a.w. sangat menuntut supaya umatnya melakukan solat berjemaah. Solat berjemaah mengangkat seorang mukmin itu 27 darjat lebih baik daripada solat bersendirian. Biarpun begitu, masih ada ramai di antara kita yang meninggalkan solat berjemaah. Didikan solat berjemaah ini ada di dalam KRS.

Allahyarham Cikgu Thani sangat mementingkan solat berjemaah di kalangan pelajar2nya sama ada ahli KRS atau tidak. Percaya atau tidak, beliau memang selalu bertanya kepada ahli2 KRS sama sudah bersolat atau belum? Sekiranya jawapannya belum dan waktu solat sudah hampir sampai ke penghujungnya, pasti beliau akan 'perhambat' ahli2 KRS tersebut ke surau untuk bersolat. Yelah, kadang2 itu ahli2 KRS ini ada yang pemalas solat juga. Untuk mendidik dan memastikan bahawa anak2 buahnya mendirikan solat, beliau memang selalu memantau ahli2 KRS semasa meronda kawasan sekolah sebagai Cikgu Disiplin.

Sekiranya Cikgu Thani ada di surau, janganlah mengada-ngada ingin bersolat sendirian. Beliau akan tunggu sehingga pelajar tersebut habis bersolat dan bertanyakan mengapa solat bersendirian. Pernah sekali, aku berseorangan di dalam surau dan terpaksa solat sendirian. Habis saja solat, Cikgu Thani masuk ke dalam surau. Beliau bertanya "Awak solat sorang2 ye? Meh sini ikut saya. Solat sekali lagi. Kita berjemaah". Aku yang waktu itu terpinga-pinga, ikutkan saja kehendaknya. Yelah, ingin membantah tidak berani. Cikgu disiplin yang suruh, bukan cikgu biasa! Ketua guru disiplin pula. Mahu tidak mahu, ikutkan saja. Namun, pengajaran yang aku ambil, walaubagaimanapun, cubalah untuk menunaikan solat secara berjemaah. Siapa tahu ketika kita bersolat sendirian dek kerana tiada orang lain, rupa2nya ada malaikat atau jin yang menjadi jemaah kita?

Kebiasaannya Cikgu Thani yang akan menjadi imam. Sebelum menunaikan solat, biasanya beliau akan mengena secalit dua minyak atar. Semasa solat, minyak atar beliau harum semerbak memenuhi ruang surau. Sehinggakan di sebelah muslimat pun boleh menghidu baunya. Ketika ini tanpa membuka tirai pun, pelajar2 perempuan sudah mengetahui bahawa ada Cikgu Thani di bahagian muslimin di hadapan mengimami solat berjemaah. Pelajar2 yang kebiasaannya mengganggu rakan2 semasa sedang bersolat pun tidak berani membuat perangai. Situasi solat aman dan tenteram.

Begitulah Cikgu Thani mendidik pelajar2 beliau. Beliau tahu bahawa pelajar2 yang belum cukup matang berfikir memerlukan didikan dan bimbingan seorang guru untuk melakukan perkara yang betul serta membetulkan segala kesilapan yang ada. Melalui solat, beliau dapat memastikan bahawa pelajar2nya mendahulukan didikan agama dalam diri masing2. Kerohanian yang beliau bentuk diharapkan dapat menjadi panduan hidup mereka kelak. Sesungguhnya, Cikgu Thani juga merupakan seorang pendakwah yang selalu memastikan bahawa pelajar2nya selalu berbuat kebaikan dan berani mencegah kejahatan. Sekian saja buat kali ini.

1 ulasan: