Isnin, 28 September 2009

Puasa Sunat Syawal (Puasa 6)


Setelah sebulan berpuasa di bulan Ramadhan Al-Mubarak, kini tiba pula kita di bulan Syawal. 1 Syawal merupakan hari untuk semua umat Islam bergembira dengan bertakbir sebagai tanda kemenangan mendidik hawa nafsu. Namun, sebagai orang awam yang tidak pernah lepas daripada melakukan kesalahan, puasa Ramadhan kita mungkin ada cacat celanya sama ada yang disengajakan mahupun yang tidak disengajakan. Bagaimanakah mungkin kita dapat memperbaiki dan menampal lubang2 kekhilafan puasa Ramadhan kita?

Berpuasa sunat 6 hari di bulan Syawal merupakan sunnah Rasulullah S.A.W. yang menjanjikan ganjaran yang sangat besar. Sunat puasa enam ini berdasarkan sabda Baginda yang bermaksud:
"Sesiapa yang berpuasa Ramadan kemudian diikuti dengan puasa enam hari pada bulan Syawal, seolah-olah dia berpuasa sepanjang tahun" (Hadis riwayat Muslim).

Mengerjakan puasa sunat sebanyak enam hari dalam bulan Syawal setelah berpuasa Ramadan sebulan penuh diibaratkan oleh Rasulullah S.A.W. sebagai berpuasa sepanjang tahun kerana sebulan puasa Ramadan itu menyamai puasa sepuluh bulan dan puasa enam pula menyamai dengan 60 hari atau dua bulan. Jika dicampurkan sepuluh bulan dengan dua bulan, maka genaplah ia setahun, itulah yang dimaksudkan dengan puasa sepanjang tahun.


Perkara ini dijelaskan lagi dalam sebuah hadis, sabda Baginda yang maksudnya :
"Berpuasa sebulan (disamakan) dengan sepuluh bulan puasa, dan berpuasa enam hari selepasnya (disamakan) dengan dua bulan puasa, maka kedua-duanya itu (jika dicampurkan) genap setahun" (Hadis riwayat Al-Darimi).

Berdasarkan hadis di atas juga, sebahagian ulama menjelaskan bahawa puasa enam hari dalam bulan Syawal diberikan ganjaran yang sama dengan ganjaran puasa di bulan Ramadan, kerana setiap kebajikan itu dibalas atau diberikan dengan sepuluh kali ganda. Sebagaimana juga mereka mengatakan : "Membaca Surah Al-Ikhlas itu sama dengan membaca sepertiga Al-Quran.

Sabda Rasulullah S.A.W.:
Yang bermaksud, "Sesiapa yang berpuasa Ramadan kemudian diikuti dengan puasa enam hari pada bulan Syawal, keluar (dihapus) dosanya seolah-olah dia baru dilahirkan oleh ibunya".


Allahyarham Cikgu Thani semasa hayat beliau sangat menggalakkan ahli2 KRS untuk berpuasa sunat 6 hari di bulan Syawal. Sehinggakan setiap tahun beliau akan menghadiahkan sesuatu yang istimewa buat ahli2 KRS yang cukup 6 hari berpuasa sunat di bulan Syawal. Kebiasaannya ialah kembara atau perkhemahan. Jangan pula ada yang salah anggap. Beliau memberi ganjaran kepada ahli2 KRS tersebut hanya kerana ingin memberi motivasi dan dorongan kepada ahli2 KRS untuk melakukan puasa sunat syawal serta sebagai mukadimah kepada mereka untuk menghayati sunnah Rasulullah S.A.W. sebelum meninggalkan sekolah. Lagipun, bila lagi beliau berpeluang mendidik anak2 buahnya sendiri selain semasa di sekolah? Selepas anak2 buahnya tamat persekolahan, tanggungjawab mendidik itu bukan lagi sepatutnya digalas oleh beliau (walaupun beliau tetap mendidik & memberi tunjuk ajar kepada bekas pelajar2 beliau sehingga ke akhir hayat). Wasallam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan