Khamis, 24 September 2009

Hukuman Dalam KRS


"Buka dada, kepala langok! Kaki V-shape! Hah, kamu! Kenapa tergoyang-goyang ni? Turun 10!". Itu adalah di antara dialog peringatan yang popular yang sering kedengaran di dalam aktiviti Kawad Kaki. Tambah2 lagi sekiranya aktiviti Kawad Kaki tersebut merupakan latihan untuk pertandingan Kawad Kaki KRS peringkat zon, negeri atau kebangsaan. Seksalah ahli2 platun dibuatnya. Tetapi dek kerana semangat KRS terbina dalam diri maka semua itu mampu ditempuhi. Apatah lagi ukhwah yang dibina di dalam platun yang membuahkan semangat setia kawan dan sanggup menempuhi apa saja halangan bersama-sama.

Dahulu semasa zaman Kadet Putera Islam Malaysia, ada seorang jurulatih KPIM yang sangat digeruni. Kami panggil beliau 'Abang Maizin'. Beliau digelar 'Singa Putera Islam' kerana ketegasan dan kekerasan yang digunapakai semasa berkawad. Namun, diluar kawad beliau merupakan ahli KPIM yang baik. Ada satu hukuman semasa zaman beliau yang aku tidak boleh lupa iaitu 'Pumping beralas boot'. Apabila ada ahli platun yang membuat kesalahan semasa berkawad, beliau akan mengarahkan untuk ahli platun tersebut 'Turun 10' (pumping). 'Pumping' itu sebenarnya perkara biasa dalam KRS tetapi apa yang luar biasa adalah beliau akan meletakkan kaki (boot) di bawah dada ahli platun tadi. Setiap 'pumping' tidak boleh menyentuh 'boot' beliau. Sekiranya tersentuh, beliau akan menarik kakinya ke atas mengenai dada si ahli platun tadi. Maka, sesak sekejap nafas si ahli platun. Padan muka, siapa suruh buat salah? Kesian pun ada. Namun, itulah yang mendisiplinkan kami. Sebab itu juga, ahli2 KRS dulu sangat serius semasa di dalam kawad. Kebanyakan ahli KRS sekarang ini tidak serius, gelak2 dan kuat merajuk (manja) apabila dikenakan hukuman. "Rileks la brader, ini KRS bukan Tarian Inang! Gagah la sikit!".

Ada juga abang2 senior yang suka menggunakan 'tali wisel' untuk menyebat sesiapa yang membuat kesalahan di dalam kawad. Tidak kurang juga menggunakan kayu, rotan dan batang besi. Semua ini aku hentikan semasa zaman aku menjadi jurulatih. Aku lebih suka menggunakan pendekatan psikologi dan 'herdik' selain daripada hukuman pumping, lari padang, jalan itik, squat jump dan hukuman2 membentuk fizikal yang lain. Sekiranya ada ahli platun yang membuat kesalahan, aku lebih suka bertanya dan memberi peringatan dalam nada keras yang berubah-ubah. Aku sudah uji, ianya amat berkesan dan selalu membuatkan anak2 buah aku terkejut kerana herdikan yang kuat. Bagaimana caranya tidak reti aku ungkapkan dalam catatan. Hendak tahu, jumpa aku sendiri. Namun, perwatakan ini hanya aku lakukan di dalam kawad. Di luar kawad, aku merupakan abang KRS yang penyayang. Tidak percaya? Silakan jumpa batch2 Mohedi dan Subli.

Selain daripada itu, aku suka menggunakan hukuman 'Turun 100!'. Sekali dengar memang mendebarkan tetapi aku tidaklah sekejam itu. Kadang2 sampai 10 saja aku sudah suruh anak buah aku berhenti. Kadang2 20. Kadang2 30. Bukannya apa, untuk membina kekuatan fizikal mereka juga. Nanti senang hendak melakukan aktiviti2 lasak. Badan sudah 'fit', apalagi hendak ditakutkan? Kalau pergi kursus kenaikan pangkat pun tidak malu. Baru orang akan tahu bahawa ahli2 KRS SMK Raja Abdullah tidak lembek dan mampu melakukan semua aktiviti sama ada yang berbentuk fizikal mahupun mental. Itu yang cuba aku bawakan. Setiap hukuman, perlu ada kesan positifnya. Pada aku, kalau menyebat dengan tali wisel dan kayu, tidak mendatangkan apa2 kesan positif. Ianya lebih kepada negatif dan mungkin boleh mencederakan. Sebab itu aku berhentikan sebat-menyebat dan pumping beralas boot semasa zaman aku menjadi jurulatih. Aku lebih suka menghukum menggunakan fizikal yang boleh menguatkan otot2 anak2 buah aku. Selain daripada itu, hukuman psikologi pula boleh meningkatkan ketahanan mental mereka. Maka, lengkaplah kekuatan mental & fizikal ahli2 KRS untuk menempuh segala macam bentuk cabaran dan dugaan.

Cikgu Thani tidak pernah berkata apa2 mengenai hukuman yang aku lakukan kepada ahli2 platun. Aku ambil itu sebagai kata setuju daripada beliau. Lagipun KRS adalah unit beruniform yang berorientasikan 'Pre-Military Training' bukannya Persatuan Joget Inang atau Mak Yong. Ahli KRS perlu mantap dari segi mental dan fizikalnya. Ini penting untuk menjamin pemimpin2 masa depan yang proaktif dan mempunyai jati diri yang dominan dan kuat. Bukannya mengikut-ikut cara dan budaya barat yang banyak negatifnya. Seorang pemimpin mampu mempengaruhi orang2 lain bukan dipengaruhi. Maka, siapakah kita? Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan