Khamis, 3 September 2009

Memasak


Makanan merupakan keperluan asas seseorang manusia. Bukan hanya manusia, malahan setiap hidupan seperti tumbuh2an dan haiwan juga memerlukan makanan untuk terus hidup. Tanpa makanan, dikatakan manusia hanya boleh hidup selama sebulan sekiranya masih terdapat bekalan udara dan air. Sedangkan kita yang hanya menahan lapar daripada terbit sehingga terbenamnya matahari kerana menunaikan puasa pun kadang2 mengigil kelaparan, inikan pula tidak mendapat makanan selama beberapa hari. Boleh dikategorikan sebagai kebuluran jika begitu! Bila berbuka puasa pun, ada yang melahap makanan seperti tidak jumpa makanan sepuluh hari. Hmm...masing2 punya perangai sendiri.

Memasak merupakan salah satu aktiviti wajib yang dilakukan oleh ahli2 KRS semasa perkhemahan sekiranya tiada 'caterer' yang ditempah untuk menghantar makanan. Lagipun, mana ada 'thrill' kalau sewa 'catering'? Masak sendiri baru namanya 'camping'. Tapak perkhemahan yang biasanya terletak di dalam hutan bukannya tempat untuk bermanja-manja seperti di rumah. Kadang2 ada juga ibubapa yang 'bising' sekiranya anak mereka tidak diberi makanan yang secukupnya. Namun, pada mereka2 yang faham, itulah lumrah hidup di dalam hutan. Siapa yang tidak masak atau tidak membawa barangan masakan, terpaksalah menumpang kumpulan yang memasak. Pada aku, elok juga mengajar anak2 sedikit kesusahan. Sebab disebalik kesusahan dan kepayahan, terdapat banyak pengalaman yang boleh dijadikan panduan hidup. Kalau tidak percaya, tanya pada orang2 yang berjaya yang dahulunya pernah berada di dalam status 'miskin' ataupun kesusahan. Pasti mereka menyatakan perkara yang sama. Anak2 yang terlalu dimanjakan dengan kemewahan, kalau tiba2 di datangkan bala oleh Tuhan, pasti melatah tidak tentu pasal. Berbeza sangat kematangan mereka dengan orang2 yang pernah susah.

Aku masih teringat semasa aku berada di tingkatan 1. Waktu itu Cikgu Thani mengadakan perkhemahan buat kali terakhir untuk tahun tersebut yang bertempat di Hutan Lipur Lentang. Kumpulan aku (Kumpulan Saidina Ali) diketuai oleh abang Azeri (senior setahun) dan aku sebagai penolong ketua. Kami telah berbincang sebelum perkhemahan untuk masing2 membawa barangan tertentu untuk digunakan semasa perkhemahan. Aku perlu membawa cerek, senduk, sudip dan kuali. Kawan2 lain, ada yang membawa alatan2 tertentu yang lain. Salah seorang daripada kami yang bernama 'S' (rakan sebaya), telah dipertanggungjawabkan untuk membeli bahan makanan kerana rumahnya terletak berhampiran dengan kawasan sekolah (beberapa meter saja). Kami telah mengumpul wang seorang sedikit untuk diberikan kepadanya untuk membeli bekalan makanan. Ketika hari perkhemahan, tiba2 dia tidak hadir. Kami mencarinya di rumah tetapi hampa. Tiada apa2 tanda ada sesiapa dirumahnya. Akhirnya, kami terpaksa pergi ke Hutan Lipur Lentang tanpa bahan makanan yang sepatutnya dibeli oleh 'S'. Nasib baik, kami ada membawa sedikit makanan seperti meggi dan biskut sebagai kudapan semasa waktu senggang.

Ketika di sana, pertandingan memasak ingin diadakan pada sebelah tengahari (lunch). Kami sekumpulan tidak tahu bagaimana hendak menyelesaikan masalah ini. Akhirnya kami terpaksa memberitahu Cikgu Thani perkara sebenar. Apalagi, Cikgu Thani panggil semua ahli kumpulan kami untuk bertanyakan hal sebenar. Kami pun menceritakan berkenaan 'S' yang sepatutnya membawa bekalan makanan. Cikgu Thani memarahi kami dan menghukum kami dengan pelbagai hukuman kerana tidak memberitahu beliau lebih awal (di sekolah) berkenaan hal ini. Akhirnya, dek kerana kasihan dengan kumpulan kami, beliau berkongsi bekalan makanan yang beliau bawa untuk kami masak. Sekali lagi, Cikgu Thani berkorban dan memberi apa yang beliau ada hanya untuk memastikan bahawa kami tidak kehilangan 'keseronokan' berkhemah walaupun beliau terpaksa mencatu makanan beliau dan menahan lapar. Pengorbanan Cikgu Thani tetap aku ingat sampai bila2.

Semasa di sekolah selepas perkhemahan, kami sekumpulan berjumpa dengan 'S'. Pelbagai alasan yang diberikan yang kami tidak boleh terima. Antaranya ialah, tiba2 ibubapanya tidak memberi kebenaran kepadanya untuk pergi ke perkhemahan tersebut. Untuk mengelakkan daripada 'S' pergi ke perkhemahan, ibubapanya membawanya pulang ke kampung. Kami sesungguhnya tidak dapat menerima alasan tersebut kerana sememangnya 'S' terkenal dengan sikapnya yang suka memberi alasan. Yang lebih menyakitkan hati, duit kami pun habis disapunya. 'S' akhirnya berhenti daripada KRS kerana malu dengan peristiwa tersebut. Orang2 lama, pasti masih mengingati peristiwa ini.

Daripada peristiwa tersebut, aku ingin menghurai beberapa perkara. Pertama, janganlah kita mementingkan diri sendiri. 'S' sepatutnya boleh memberitahu kepada kawan2 kami yang tinggal berhampiran dengan rumahnya serta tidak meng'songlap' duit kami. Kedua, semangat setia kawan yang ditunjukkan oleh ahli2 Kumpulan Saidina Ali memang tinggi. Walaupun menjadi kesalahan kerana tidak memberitahu perkara ini lebih awal kepada Cikgu Thani, aku yakin niat kami hanya untuk 'cover' si 'S' walaupun tindakan tersebut agak kurang pandai. Ketiga, kami bersama-sama bertolak ansur semasa makan kerana bekalan makanan yang terhad. Ini menjadikan kami semakin rapat kerana bersama-sama menempuh kesusahan. Banyak lagi pengajaran yang boleh diambil daripada peristiwa tersebut. Sesungguhnya, aku mencatat peristiwa ini bukan untuk mengaibkan sesiapa tetapi untuk berkongsi pengalaman supaya bersama-sama boleh jadikan ianya sebagai pengajaran. Sekian untuk kali ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan