Rabu, 2 September 2009

Lagu Kadet Putera Islam Malaysia


Kami Putera Islam
Berjuang Sepanjang Zaman
Berkorban Hanyalah Untuk Islam
Kami Buat Kebaikan
Kami Cegah Kejahatan
Hanyalah Untuk Kemuliaan Islam
Dan Untuk Kesejahteraan Watan
Marilah Berjuang, Marilah Berjuang
Marilah Berkorban Untuk Islam
Marilah Berjuang, Marilah Berjuang
Marilah Berkorban Untuk Islam.
>
Ini ialah lagu Kadet Putera Islam Malaysia (KPIM) yang selalu dinyanyikan pada setiap perbarisan pagi dan perjumpaan sebelum KPIM diubah kepada KRS. Lagu KPIM ini dinyanyikan dalam dua bahasa iaitu Bahasa Arab dan Bahasa Melayu (seperti yang di atas). Versi bahasa arab tidak aku catatkan di sini kerana aku tidak mempunyai perisian untuk mengarang lagu tersebut dalam bahasa arab. Lagipun tajwidnya aku tidak ingat. Tambahan pula, ada frasa2 yang aku sudah lupa. Mungkin jika ada senior yang masih ingat boleh membantu aku dalam hal ini.
>
Ada satu peristiwa yang aku tidak boleh lupa mengenai lagu ini. Lagu KPIM ini memang selalu dinyanyikan oleh ahli2nya. Namun setiap kali nyanyian, apabila sampai ke versi bahasa arab, suara ramai yang kuat menyanyikan lagu ini dalam versi bahasa melayu terus perlahan. Rupa2nya, ramai yang tidak menghafalnya dalam bahasa arab. Maklumlah, tulisan arab, payah sikit menghafalnya. Yang mendebarkan ialah, Cikgu Thani yang selalunya berada dihadapan menghadap barisan di dalam Perbarisan Pagi akan memerhatikan setiap ahli KPIM dengan matanya yang tajam. Siapa yang tidak menyanyi atau lupa lirik, siap! Untuk mengelakkan daripada nampak sangat tidak menghafal lirik terutama dalam versi bahasa arab, masing2 berpura-pura membuka mulut menyanyi. Padahal, bukannya betul pun. Yang kelakarnya, bila disuruh nyanyi seorang demi seorang, bila masuk saja versi bahasa arab, macam2 bunyi yang timbul. Yelah, sudahlah sekadar mendengar daripada senior (yang entah betul atau tidak), tidak pula menghafalnya. Semasa aku berada ditingkatan satu, aku juga begitu. Nasib baik tidak pernah 'kantoi' dengan beliau.
>
Apapun, lagu ini sudah tidak lagi kedengaran di mana2 sekolah. Ianya cuma terdengar dalam kotak memori ahli2 lama KRS yang dahulunya dikenali sebagai KPIM. Sesungguhnya pada lagu ini terdapat maksud yang tersurat & tersirat serta penuh dengan nilai2 sentimental terutama apabila bercakap mengenai Cikgu Thani dan sejarah penubuhan KRS itu sendiri. Aku yakin, sekiranya lagu ini dinyanyikan semula sebagai memperingati sejarah penubuhan KRS, pasti ramai senior yang mengalirkan air mata. Kenangan yang berlalu tidak akan luput walaupun ditelan zaman. Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan