Ahad, 13 September 2009

Berkata Benar Akhlak Mulia


Sesuatu kebenaran perlulah ditegakkan manakala kebatilan pula perlu kita hapuskan. Berkata benar merupakan salah satu daripada tuntutan agama yang sangat2 ditekankan oleh Rasulullah S.A.W. pada umatnya. Lawan kepada berkata benar adalah bercakap bohong. Ada pepatah melayu yang mengatakan 'Siakap Senohong Gelama Ikan Duri, Bercakap Bohong Lama2 Mencuri'. Kalau kita fikirkan betul2, memang ada benarnya pepatah ini terutama mengenai kesan berbohong iaitu 'mencuri'. Mencuri di sini bukanlah hanya bermaksud pada fizikal dan harta benda sahaja malahan jika difikirkan dalam2, membuat fitnah juga merupakan pencurian secara batin. Fitnah membuatkan seseorang itu hilang maruahnya dek kerana si pencuri telah mencuri kebenaran daripada cerita atau perkara asal. Cikgu Thani sangat marah dengan orang yang suka bercakap bohong. Sama ada dari kalangan ahli KRS mahupun warga sekolah itu sendiri. Elok2 kena rotan 1 kali, silap2 boleh kena rotan 2-3 kali dengan beliau sekiranya didapati pelajar tersebut berbohong.

Semasa aku masih lagi di SMK Raja Abdullah, Cikgu Thani sangat2 menuntut ahli2 KRS untuk berkata benar. Biarpun pahit mana sekalipun, cakaplah dengan kebenaran. Walaupun begitu, sebenarnya di hadapan beliau memang susah untuk bercakap bohong. Aku pun tidak tahu mengapa? Mungkin dek kerana keikhlasan hatinya untuk mendidik ahli2 KRS untuk menjadi insan yang seimbang di dunia dan di akhirat. Pelajar2 lain (bukan ahli KRS) aku tidak pasti sama ada mereka berjaya atau tidak berbohong di hadapan Cikgu Thani tetapi ahli2 KRS yang cuba berbohong pasti akan tergagap-gagap dan terketar-ketar suaranya di hadapan beliau. Di situ saja beliau sudah mengerti bahawa ahli KRS tersebut cuba untuk berbohong. Bila ditanya buat kali kedua kebiasaannya ahli KRS tersebut akan berkata benar juga dan meminta maaf daripada Cikgu Thani.

Pernah sekali, seorang senior aku cuba untuk berbohong padanya mengenai siapa yang memegang 'Walkie Talkie' semasa kami menguruskan sebuah kursus KRS yang agak besar di Port Dickson. Sedang dia menggoreng ayat, tiba2 'Walkie Talkie' yang ada padanya berbunyi. Yang musykilnya ialah suara yang keluar daripada 'Walkie Talkie' tersebut merupakan suara perempuan. Tiada siapa di antara barisan jurulatih yang perempuan, semuanya lelaki. Bila Cikgu Thani balas suara tersebut dan ditanya siapa yang menjawab, rupa2nya anak makcik kantin di kem tersebut. Rupa2nya senior aku ini tengah mengayat 'awek' rupanya. Cikgu Thani yang terkenal dengan sikapnya yang tidak suka ahli2 KRS ber'couple' terus memarahinya. Tambahan pula, dia sudah bercakap bohong. Kami hanya mampu melihat saja. Tidak ada sesiapa yang berani bersuara. Yelah, apa yang Cikgu Thani buat itu memang betul. Mengapa berbohong? Bila pulang ke sekolah, senior aku tersebut mengasingkan diri dari kelompok KRS dan akhirnya tidak lagi aktif. Mungkin dia malu sendiri. Seingat aku, mungkin dia dibuang keahliannya daripada KRS. Maklumlah, Cikgu Thani memang tegas dalam hal ini.

Antara lagu nasyid yang selalu kami dendangkan semasa membuat persembahan ialah 'Berkata Benar'. Selalunya yang menjadi penyanyi utama untuk lagu ini ialah Rahimuddin (rakan sebaya). Sekarang ini dia bertugas sebagai salah seorang pegawai di Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN). Antara senikatanya ialah:

Berkata Benar, Akhlak Yang Mulia
Sifat Terpuji, Semua Orang Suka
Berbohong Menipu, Sikap Yang Tercela
Di Dunia Lagi, Terima Balasannya.

Banyak lagi pengalaman yang aku lalui bersama-sama dengan Cikgu Thani berkenaan berkata benar. Sememangnya, Cikgu Thani sendiri orang yang sentiasa berkata benar. Namun, itu tidak bermakna yang beliau menceritakan semua hal pada semua orang. Misalnya, jika beliau menggunakan duitnya untuk kepentingan KRS, beliau tidak pernah ceritakan pada orang sebarangan. Cuma, kadang2 bila beliau 'demotivated', beliau akan berkongsi cerita dengan Cikgu Amir. Banyak juga perihal Cikgu Thani yang Cikgu Amir tahu. Sebab itu Cikgu Thani menyerahkan tanggungjawab sepenuhnya pada Cikgu Amir untuk menguruskan KRS di SMK Raja Abdullah setelah beliau berpindah ke SM Sains Ulu Yam. Harapan aku ialah semoga KRS SMK Raja Abdullah terus hidup dan berkembang. Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan