Isnin, 14 September 2009

KRS Bersaudara


Assallamualaikum...

Terpanggil dengan satu amalan dalam KRS maka aku ingin kongsikan bersama dengan sesiapa yang melayari blog ini. Termasuk di dalam Lagu KRS itu sendiri merupakan satu istilah yang dipanggil 'Ikatan Bersaudara'. Sebenarnya di dalam Islam itu sendiri telahpun mengajar mengenai konsep bersaudara ini. Di dalam KRS, konsep Ikatan Bersaudara telah diperkembangkan agar setiap ahli KRS dapat bersama-sama meningkatkan sahsiah diri untuk menjadi bangsa Malaysia yang berjaya. Bak kata pepatah "Seekor Kambing Mudah Diserang Serigala". Serigala di sini merupakan anasir2 tidak baik yang sedang membelenggu masyarakat di Malaysia ini. Sekiranya kita berseorangan, kecenderungan untuk melakukan kesilapan itu besar. Di dalam persaudaraan, budaya tegur menegur dapat dijadikan amalan supaya setiap kesilapan dapat diperbetulkan.

Aku ingin mengupas konsep bersaudara ini dengan lebih meluas. Bersaudara di dalam KRS merupakan rentetan daripada sejarah penubuhan KRS itu sendiri. Telah aku catatkan dalam catatan yang lepas mengenai bagaimana satu masa dahulu Kadet Putera Islam Malaysia (KPIM)
hanya membenarkan penglibatan pelajar2 lelaki sahaja. Kemudian, apabila KPIM ditukarkan kepada Kadet Remaja Islam Se-Malaysia (KRIS), barulah pengambilan pelajar2 perempuan dibenarkan. Di sini, konsep bersaudara telahpun berkembang untuk memberi peluang pula kepada pelajar2 perempuan. Setelah itu, KRIS ditukarkan kepada Kadet Remaja Sekolah untuk memberi peluang pula kepada pelajar2 bukan Islam untuk mempelajari ilmu KRS dan bersama-sama mencorak serta menghidupkan moto 'Berilmu, Beriman dan Beramal'. Akhirnya, konsep bersaudara ini diperluaskan secara menyeluruh.

Satu masa dahulu (sehingga sekarang) aku biasa terdengar dengan konsep 'abang angkat', 'adik angkat' atau 'kakak angkat'. Mungkin ada baiknya di mana2, namun adakala konsep ini disalahertikan terutama di dalam golongan2 pelajar. Aku ambil konsep 'abang angkat' dahulu. Sekiranya, hubungan 'abang angkat' ini terjadi antara lelaki dan perempuan dan si lelaki yang memulakan dulu. Pada pengamatan aku, sebenarnya si lelaki ini ada menyimpan perasaan yang lebih dari itu. Tetapi dek kerana malu hendak meluahkan perasaan sebenar maka 'adik angkat' itu dijadikan sebagai alasan untuk mendekati si perempuan sampailah satu masa yang sesuai untuk sesi luahan rasa. Pada aku, keikhlasan si lelaki boleh dipersoal kerana tidak jujur untuk menjadi 'abang'. Begitu juga disebaliknya. Sekiranya si perempuan yang memulakan dulu, kebiasaannya dia sangat meminati si lelaki ini tadi. Namun, perempuan yang terkenal dengan sifat 'malu'nya maka 'abang angkat' dijadikan platform untuk mendekati si lelaki. Di mana kejujurannya?

Namun, tidak pula aku nafikan memang ada perhubungan 'angkat' yang ikhlas. Cuma, jarang2 sangat perkara ini berlaku. Biasanya sesuatu hubungan 'angkat' itu terjadi kerana sebab2 seperti ada sesuatu yang menarik pada diri si 'angkat', mempunyai rupa paras yang menawan, harta, perlindungan dan bermacam-macam lagi. Teringat pula pada program 'Keluarga Angkat' yang selalu dijalankan oleh Institusi2 Pengajian Tinggi. Pada aku, program sebegini amat bagus. Ini adalah kerana, pelajar2 didedahkan dengan kehidupan penduduk2 kampung yang kadangkala daif dan susah. Hubungan 'angkat' yang sebegini boleh dikatakan terletak pada landasan yang betul. Tiada niat lain selain daripada ingin berkongsi susah senang serta jerit perih si 'Keluarga Angkat'. Bukankah ini lebih baik dan banyak pengajaran yang boleh diambil?

Apa yang ingin aku nyatakan di sini ialah setiap ahli KRS itu bersaudara. Tidak perlu angkat mengangkat di dalam KRS. Jika terniat, elakkanlah. Takut2 niatnya salah. Tambahan lagi berlainan jantina. Biarlah setiap ahli KRS itu yang kita anggap saudara dan adik beradik. Susah senang ditempuhi bersama. Berlapar dan dahaga, sama2 merasainya. Jika 'aral' melintang, sama2 pula mengalihkannya. Jika masalah mendatang, sama2 juga menyelesaikannya. Guru KRS itu umpama ayah atau ibu di sekolah. Senior sebagai abang dan kakak. Junior sebagai adik kesayangan. Maka, lengkaplah sebuah keluarga KRS. Ini yang sangat2 dimahukan oleh Allahyarham Cikgu Thani. Semoga KRS akan tetap menjadi sebuah keluarga hingga ke akhir zaman.

"Kadet Remaja Sekolah. Menuju Satu Ikatan Bersaudara."

> X-Pegawai Waran (KRS) <

Tiada ulasan:

Catat Ulasan