Rabu, 9 September 2009

KRS Puteri SMK Raja Abdullah


Semasa zaman Kadet Putera Islam Malaysia (KPIM), pelajar2 perempuan tidak dibenarkan menyertai badan ini. Sebab itu, pelajar2 perempuan semasa ini lebih cenderung untuk menyertai Pandu Puteri dan Puteri Islam selain daripada unit2 beruniform yang lain. Menyedari hakikat bahawa wanita juga mempunyai hak dalam masyarakat, maka apabila KPIM 'rebranding' menjadi KRS, pelajar2 perempuan dibenarkan menyertai sebahagian daripada kekuatan KRS. Sebab itu, ahli2 lama KRS terdiri daripada golongan lelaki. Manakala ahli2 KRS Puteri yang paling senior pun hanyalah berumur 28 tahun (bukan dari kalangan guru).

Pernah aku ceritakan mengenai Ila dalam catatan aku yang lalu. Batch Ila merupakan batch pertama yang menyertai KRS di SMK Raja Abdullah. Itupun, mereka berada di dalam jagaan Ustazah Tengku Norazian dan bukan Cikgu Thani. Cikgu Thani lebih menumpukan kepada KRS Putera dan tanggungjawab untuk KRS Puteri diserahkan sepenuhnya kepada Ustazah Norazian. Penyertaan KRS Puteri di SMK Raja Abdullah bermula pada tahun 1995 iaitu tahun Perasmian KRS Peringkat Kebangsaan. Pada masa ini KRS Puteri boleh dikatakan 'zero' dalam ilmu KRS. Yang melatih mereka tentu sekali abang2 KRS Putera mereka yang terdiri daripada 'batch2' aku. Ya, kami yang pertama sekali melatih batch KRS Puteri dalam tahun 1995. Aku, Shahran, Rudyanto, Shahrizal (Pesot), Mahfuz, Azizul (Ijon), Arshad, Sharifi (PG), Nazif dan Azukhir. Nama2 lain dalam batch aku seperti Sufril, Norman, Bidin, Azmi, Shahrul Salam dan lain2 ketika itu sudah berpindah sekolah. Ada yang ke MRSM, Sekolah Teknik, Sekolah Vokasional dan lain2 sekolah berasrama penuh.

Pernah sekali semasa orientasi yang julung2 kalinya disertai oleh KRS Puteri, kami (barisan jurulatih) mengadakan 'sesi burung hantu' di sekolah. Ketika itu, x-student yang membantu kami ialah abang Rahim dan abang Ijad (Titiwangsa). Macam2 ragam ketika sesi burung hantu hendak dijalankan. Ada yang menangis ditempat yang kami letakkan. Ada yang menyorok di bawah meja. Ada yang merayu-rayu tidak mahu menyertai aktiviti ini. Yang kelakarnya, abang Ijad telah meminjam rambut palsu daripada abang Najib (penjaga markas pengakap) dan menyamar menjadi hantu Jepun. Ketika ini, para jurulatih ada di sudut2 gelap dan tersorok untuk memastikan tiada ahli KRS Puteri yang tersampuk atau 'histeria' dek kerana terlalu takut. Bila kami mengumpul semula mereka selepas 2 jam, macam2 cerita yang keluar. Kami hanya tersengih sebab sudah tahu cerita sebenar. Kalau sesiapa yang senior2 mereka cerita tentang ada hantu jepun di SMK Raja Abdullah, jangan percaya! Itu adalah abang Ijad! Haha...

Namun, semangat KRS Puteri SMK Raja Abdullah ketika itu sangat tinggi. Mereka mampu lakukan apa yang KRS Putera mampu lakukan. Tahun demi tahun berlalu, nampaknya semangat KRS Puteri seperti mereka semakin pudar. Aku ingin menasihatkan kepada ahli2 KRS Putera; bimbinglah mereka. Tapi pastikan dahulu yang ahli2 KRS Putera yang hendak membimbing mereka adalah orang yang terpimpin dan mempunyai ciri2 pemimpin yang sebenar. Barulah mereka akan mengikut kamu melalui jalan yang telah ditunjukkan oleh guru2 dan pemimpin2 lama. Namun, secara keras aku ingin nyatakan di sini ialah jangan pula yang menjadi 'Mat Bunga'. Mentang2lah adik2 KRS Puteri comel2 belaka, semua tidak berkedip mata. Kalau hendak bercinta pun bukan ini masanya. Tunggulah bila sudah mampu, berduit dan bekerja. Supaya tidak terhabis duit ibubapa. Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan