Rabu, 2 September 2009

Latihan Lasak


Sebagai memberi makna kepada perkataan 'Kadet', tentu saja pelbagai elemen perlu diterapkan kerana perkataan yang antara maksudnya adalah 'Military In Training' ini perlu memenuhi suatu parameter yang tertentu. Untuk menguji daya tahan fizikal dan mental seseorang ahli Kadet, satu bentuk ujian fizikal perlu dijalankan. Di dalam KRS, elemen 'Latihan Lasak' juga dimasukkan sebagai salah satu bentuk aktiviti untuk menguji kemantapan fizikal dan mental ahli2 KRS supaya berada di tahap optimum. Dengan bahasa yang mudah, "Kadet mesti 'fit'. Mana boleh lembek?". Cikgu Thani selalu memasukkan aktiviti latihan lasak di dalam latihan mingguan dan perkhemahan. Kadang2, beliau sendiri yang melakukan aktiviti2 tersebut seperti merempuh halangan, river crossing, abseiling dan macam2 lagi.

Semasa zaman aku, yang paling 'terer' dan 'fit' antara kami adalah Rudiyanto dan Shahran. Mereka ini boleh memanjat tali menggunakan teknik 'free hand' iaitu satu teknik memanjat tali tanpa menggunakan kaki untuk menyimpul dan memijak. Begitulah kekuatan tangan mereka sehinggakan setiap latihan lasak yang dilakukan, 'kacang' saja pada mereka. Shahran kini merupakan seorang askar yang berpangkat Kapten manakala Rudiyanto menghilangkan diri sejak tamat sekolah. Sampai sekarang aku loose contact dengan Rudi.

Antara tempat yang pernah aku pergi untuk menjalani latihan merempuh halangan adalah di Kem Belia Waja, Port Dickson. Gambar yang ditunjukkan merupakan tempat rempuh halangan di kem tersebut. Di sini, terdapat lebih daripada 13 halangan yang perlu di tempuhi. Aku masih ingat lagi ada 2 orang askar yang melatih kami. Salah seorangnya berperut buncit. Pada aku, orang kalau perut buncit ini sudah tentu lembek. Maka, semasa sesi penerangan mereka bersama-sama menunjukkan cara untuk melepasi setiap satu halangan. Ada yang perlu dilakukan sendiri. Ada yang perlukan kerjasama rakan. Aku dengan rakan2 terkejut beruk bila askar yang berperut buncit itu dengan mudah sekali melakukan kesemua 13 halangan. Yang lebih memeranjatkan, tiada siapa di antara kami yang mampu menandingi rekod askar tersebut. Bak kata pepatah inggeris, 'Don't Judge A Book From Its Cover'. Pepatah ini memang tepat dibayangkan kepada askar tersebut.

Selain daripada itu, perkhemahan yang kadang2 diadakan di SM Raja Abdullah juga tidak lepas daripada aktiviti ini. Semasa aku masih bersekolah di SM Raja Abdullah, Dewan Seri Murni belum lagi didirikan. Di situ terletaknya bangunan bengkel sekolah 1 tingkat. Di belakang bengkel terdapat beberapa buah pokok yang besar. Di sinilah kami selalu mengikat tali antara satu pokok ke pokok yang lain. Ahli KRS yang cekap mengikat tali di waktu itu ialah Abang Nizam (senior setahun daripada aku). Setiap kali dia mengikat tali, pasti tali tersebut tegang dan kuat. Selepas zaman Nizam, rakan sebaya aku, Arwah Eddie, Azizul dan Mahfuz yang pakar mengikat tali. Tali yang diikat akan direntasi dari satu pokok ke pokok yang lain. Macam2 teknik kami gunakan. Di antaranya ialah 'morro style', 'monkey style', 'free hand', 'comando style' dan beberapa lagi teknik yang aku sudah tidak ingat lagi namanya. Sekarang, teknik2 ini seperti tidak lagi kelihatan di SMK Raja Abdullah. Mungkin ianya disebabkan sudah tiada lagi pokok2 yang boleh diikatkan tali padanya. Lagipun, tali2 yang pernah kami gunakan pun sudah tiada lagi. Sama ada sudah hilang ataupun rosak, tidak pula aku ketahui. Yang ada cuma tali 'carmental' yang mereka gunakan untuk aktiviti 'abseiling'.

Cikgu Thani menerapkan kecergasan di dalam diri ahli2 KRS untuk memastikan mereka sentiasa sihat dan cergas serta mampu memastikan tubuh badan mereka berada pada tahap yang optima. Kecergasan merupakan di antara kunci kepada kejayaan kerana apabila badan cergas, otak pun cerdas maka banyak aktiviti dapat dijalankan. Dan apabila badan lemah, hendak mendaki tangga 2 tingkat pun tidak larat. Maka mental pun lemah. Apatah lagi untuk melakukan qiamullail. Fikir2kanlah. Sekian untuk kali ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan