Rabu, 30 September 2009

Latihan Menembak


Satu masa dahulu, Angkatan Tentera Malaysia banyak menggunakan M-16 sebagai senjata yang digunakan dalam pertempuran terutama askar 'Infantry' yang bertempur menggunakan jalan darat. Senjata ini sememangnya berat dan membebankan untuk dipikul ke sana ke mari. Sesiapa yang berpeluang berdialog bersama askar2 lama atau bekas2 tentera boleh bertanyakan berkenaan M-16 ini. Setahu aku, askar2 sekarang ini menggunakan senjata yang dipanggil 'Styer' yang lebih ringan dan mudah untuk dibawa. Senjata ini juga mempunyai banyak kelebihannya berbanding M-16. Sebagai orang awam, aku tidak tahu banyak mengenai 'Styer' tetapi aku pernah mengangkat M-16 semasa menjadi ahli KRS semasa di sekolah dulu.

Latihan Menembak merupakan kemuncak aktiviti lasak yang pernah aku lakukan. Maksudnya, ianya merupakan latihan lasak terbaik yang pernah aku alami. Latihan Menembak memerlukan banyak tenaga fizikal dan mental untuk melakukannya dengan baik. M-16 yang kuat 'tendangannya' atau daya tujahan yang dihasilkan mampu membuatkan seseorang itu tercampak sekiranya menggunakan cara menembak yang salah. Janganlah mengada-ngada ingin menembak menggunakan satu tangan seperti di dalam cerita Rambo. Sesungguhnya 'Camera Trick' yang digunakan di dalam filem tersebut tidak mungkin dipraktikkan di dalam penggunaan senjata yang sebenar. Tidak pula aku tahu ada orang yang mempunyai kekuatan tangan sebegitu yang boleh menggunakan M-16 untuk menembak dengan tepat dan tidak 'membuang'. Maklumlah, M-16 ada mode 'auto' yang boleh digunakan untuk 'burst' peluru. Berapa kelajuannya, aku sudah tidak ingat.

Kalau tempatnya masih ada, di Kem Sungai Besi lah tempat aku dan rakan2 menjalani latihan menembak. Pelurunya bukannya banyak pun. Hanya 7 butir seorang. Jangan mimpilah untuk menggunakan mode 'auto' senjata M-16 tersebut. Sekali tarik picu saja, sudah habis peluang untuk menembak ke lapangan sasar. Dari SMK Raja Abdullah ke Kem Sg Besi kami menaiki trak askar yang dibawa khas oleh Jurulatih2 askar di sana. Sebelum memulakan latihan menembak, sempat jugalah kami ditengking dan dihukum dalam kawad oleh Jurulatih2 di sana. Nasib baik tidak ada yang menangis. Bagus juga kami memulai latihan menembak dengan herdikan dan hukuman tersebut kerana semuanya buat 'muka ketat' dan serius. Tidak ada seorang pun di antara kami yang berani bergurau. Maklumlah, senjata tersebut berbahaya dan boleh mencederakan walaupun peluru yang digunakan hanyalah peluru getah.

Selepas taklimat mengenai senjata, kami memulakan acara menembak. Sasarannya sangatlah jauh dan kami diwajibkan meniarap. Tidak ada sesiapa yang dibenarkan untuk berdiri semasa menembak. Aku ikutkan saja kata jurulatih. Aku tidak mahu tercedera mahupun mencederakan orang lain. Rakan2 lain pun begitu juga. Lagipun, Cikgu Thani ada di situ. Nanti, tidak pasal2 kena hukum dengan beliau bila pulang ke sekolah. Kali pertama aku menarik picu, aku terkejut dek kerana bunyinya yang kuat (macam mercun botol) dan daya tujahannya yang menendang bahu aku. Rasa macam hendak tercabut bahu ini pun ada. Seksa juga latihan menembak ini. Baru aku tahu yang cerita Rambo itu sebenarnya banyak menipu. Selesai 7 butir peluru, aku bangun dan menunggu di belakang. Yang kelakarnya, hanya 2 saja sasaran yang mengena. Lagi 5 butir peluru meraban entah ke mana? Nampak sangat daifnya aku menggunakan senjata ini. Patutlah askar2 selalu mengadakan latihan. Rupa2nya bukan senang hendak menembak. Lagi2 hendak mengenai sasaran dengan tepat. Mesti banyak latihan yang perlu dijalankan.

Latihan menembak ini pernah aku cuba bawakan semula untuk ahli2 KRS SMK Raja Abdullah tahun lepas namun tidak berjaya. Pakcik aku yang berpangkat Mejar General Angkatan Tentera Malaysia mengatakan bahawa peluru lebihan telah digunakan oleh pasukan Khidmat Negara. Rupa2nya Latihan Khidmat Negara sekarang ini telah memasukkan aktiviti Latihan Menembak di dalam modul mereka. Untunglah pada mereka yang berpeluang untuk menjalani Latihan Khidmat Negara ini. Modul mereka sememangnya sangat menarik. Jadi, bagaimana pula dengan KRS? Aku masih menaruh harapan untuk membawa ahli2 KRS SMK Raja Abdullah ke Kem Sg Besi untuk latihan menembak. Semoga ianya akan menjadi kenyataan. Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan