Ahad, 6 September 2009

KRS SMK Raja Abdullah Di TV?


Siapa kata KRS SMK Raja Abdullah tidak pernah masuk TV? Tentu sekali sesiapa yang beranggapan bahawa KRS SMK Raja Abdullah 'tak market' adalah salah. Ini adalah kerana, sebelum Perasmian KRS Peringkat Kebangsaan lagi, ramai ahli KRS telah berpeluang menunjukkan bakat2 mereka di stesyen2 televisyen di Malaysia ini. Malahan, dahulu video ahli2 KRS SMK Raja Abdullah yang pernah ditayangkan di TV3 dan RTM1 selalu dimainkan setiap kali Perkhemahan Orientasi diadakan di sekolah. Cuma, sekarang ini video itu hilang ke mana, aku pun tidak tahu. Lagipun ianya dirakamkan di dalam 'tape', bukan CD. Payah sikit untuk mencari 'tape player' sekarang ini.

Aku juga pernah menjadi 'Pengacara Bersama' dengan Muhedi dan Shahran dalam rancangan RSB (Remaja Sendirian Berhad) yang dahulu selalu ditayangkan di TV3. Pengacaranya ialah Intan Hamzah. Kami membuat rakaman tersebut di Templer Park. Rakaman ini berkisar mengenai KRS dan aktiviti2nya. Aku masih ingat lagi, hari rakaman tersebut adalah hari persekolahan. Maka, tidak ramai pengunjung yang datang ke Templer Park untuk mandi-manda. Memang agak kekok kerana kami yang biasanya serius dan kaku terpaksa mengikut rentak 'director' yang mengarahkan kami untuk 'cheer up' dan berperwatakan seperti pengacara. Banyak juga 'take' yang terpaksa kami ulangi. Aku, Muhedi dan Shahran berpandangan sesama sendiri apabila 'director' mengarahkan kami untuk mengulang semula rakaman kerana tidak cukup 'character'.

Selain daripada itu, RSB juga pernah datang ke SMK Raja Abdullah untuk membuat rakaman aktiviti. Antara aktiviti tersebut ialah ilmu merentas tali. Ahli2 KRS diarahkan untuk menunjukkan aksi2 mereka membuat 'Morro Style', 'Monkey Style' dan 'Free Hand' merentas ikatan tali dari pokok ke pokok. Aku masih ingat satu peristiwa yang mendebarkan ketika salah seorang dari kami iaitu Faizal (Junior aku) membuat aksi 'Free Hand'. Dia ketika itu agak kepenatan dek kerana terpaksa mengulang beberapa babak yang pada mereka (kru2 pengambaran) kurang menarik. Ketika itu, Director memberi tepukan semangat (yang seolah-olah memaksa) pada Faizal yang aku perasan ketika itu agak pucat. Aku menyuruh Faizal berhenti kerana nampak sangat yang dia sedang penat. Namun, Director yang degil masih lagi menyuruhnya meneruskan gayutan. Apalagi, Faizal sudah tidak larat lagi dan dia terjatuh tepat di atas akar pokok yang timbul. Faizal berdengus seperti menahan sakit. Apabila aku pergi mendekatinya, aku terkejut melihat tulang lengannya terkeluar. Cepat2 aku dan kawan2 (ketika itu ada abang Rahim) memberi 'Bantu Mula' dan seorang cikgu menghantarnya ke Hospital. Rakaman aktiviti terus diberhentikan dek kerana peristiwa tersebut dan kru2 penggambaran meneruskan pula rakaman wawancara dengan menemuramah Cikgu Thani dan Muhedi.

Banyak lagi program2 TV yang melibatkan KRS SMK Raja Abdullah seperti Nasyid Bersama Raihan, Perasmian KRS Peringkat Kebangsaan dan lain2. Cuma sekarang ini, SMK Raja Abdullah agak 'tenggelam' popularitinya di mata masyarakat. Hanya ahli2 dari sekolah2 tertentu yang pernah terlibat dalam aktiviti2 kawad kaki, perkhemahan, kursus2 kenaikan pangkat mengenali SMK Raja Abdullah sebagai pengasas unit beruniform Kadet Remaja Sekolah. Mungkin sudah sampai masanya untuk KRS SMK Raja Abdullah diketengahkan semula sebagai memperingati sejarah penubuhan KRS itu sendiri. Pelbagai usaha telah dijalankan seperti penubuhan consultant2 oleh bekas ahli2 KRS SMK Raja Abdullah, blog2 yang berkenaan dan serakan Jurulatih KRS SMK Raja Abdullah yang mengajar kawad di sekolah2 di sekitar Kuala Lumpur. Semoga SMK Raja Abdullah tidak luput dek zaman. Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan