Ahad, 20 Disember 2009

Markas KRS Yang Pertama


Sekolah Menengah Kebangsaan Raja Abdullah (dahulunya SM Raja Abdullah) merupakan sekolah pengasas KRS di Malaysia. Dengan kata lain, SMK Raja Abdullah adalah sekolah pertama menubuhkan KRS di Malaysia. Perasmian KRS peringkat kebangsaan yang telah dilancarkan oleh Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak (semasa menjadi Menteri Pelajaran) pada 20 Jun 1995 juga telah diadakan di SMK Raja Abdullah. Pengasas KRS tidak lain dan tidak bukan ialah Allahyarham Muhammad Thani Shaaban Al-Farisi (Cikgu Thani). Pendek kata, segala2 yang berkaitan dengan KRS, bermula di sini...

Di SMK Raja Abdullah, markas KRS tidak pernah berubah sehingga sekarang. Tidak pula aku tahu kalau2 suatu hari nanti ianya akan dipindahkan walaupun ada ura2 markas KRS tersebut ingin dijadikan bilik guru sains. Namun sejauh mana kebenarannya tidaklah diketahui. Cikgu Amir yang kini masih di SMK Raja Abdullah berhempas-pulas mempertahankan markas KRS agar ianya tidak dipindahkan. Ini adalah kerana, jatuh bangun KRS semasa zaman sebelum perasmian sehinggalah sekarang terkenang di situ. Setiap batch KRS daripada PERWIRA, KPIM, KRIS, dan KRS ada mempunyai kenangan tersendiri di situ. Malahan, ada beberapa alatan dan tanda lama (semasa zaman Allahyarham Cikgu Thani) masih terdapat di Markas KRS SMK Raja Abdullah. Kalau bangunan Sultan Abdul Samad masih boleh dikekalkan sebagai tinggalan sejarah, mengapa tidak Markas KRS pertama ini?

Sebenarnya, markas KRS ini asalnya ialah bilik sains pertanian. Dahulu, Cikgu Thani merupakan guru Kemahiran Hidup yang mengajar elektif Sains Pertanian. Segala alatan yang berkaitan dengan pertanian tersimpan di sini. Cuma, beberapa bulan sebelum Perasmian Peringkat Kebangsaan dilancarkan di SMK Raja Abdullah, alatan ini dipindahkan. Markas KRS ini menjadi perhatian ramai terutama para guru SMK Raja Abdullah. Ianya kerana markas ini terletak berhadapan dengan pejabat sekolah. Segala urusan pastinya mudah sekiranya bilik ini digunakan. Sebab itu, Cikgu Amir memainkan peranan yang sangat besar dalam mempertahankan markas KRS ini. Semasa zaman Mr. Ooh Peak Kim (pengetua sehingga 1997), markas ini sangat disayangi olehnya. Ini adalah kerana nama beliau tercatat sama dalam sejarah perasmian KRS. Gambar beliau pun ada bersama-sama mengiringi Datuk Najib semasa perasmian.

Kini, markas KRS ini dipenuhi oleh alatan2 KRS seperti khemah, tali carmental, sleeping bag, boot KRS (stor negeri), first aid, alatan memanah, gambar2 kenangan (dan album), pingat2 pencapaian dan macam2 lagi. Markas ini berfungsi sepenuhnya sebagai tempat latihan (in door), bilik mesyuarat dan bilik simpanan alatan2 KRS. Terima kasih kepada Cikgu Amir yang telah banyak berkorban wang dan masa untuk merealisasikan Markas KRS yang serba lengkap ini.

Markas KRS SMK Raja Abdullah. Tempat kami lepaskan lelah. Juga tempat kami berbalah. Malah menangis ketika kalah. Kadang2 merawat orang yang parah. Tidak kurang juga ada yang patah. Banyaknya kenangan penuh sejarah. Kalau hendak dicerita, tidak akan sudah. Ada yang gembira, sedih dan menyampah. Bertahun-tahun tinggalkan sekolah. Setahun sekali kalau tidak melawat rasa macam tidak sah. Datanglah melawat hilangkan rasa bersalah. Semoga Markas KRS SMK Raja Abdullah kekal gah. Biar ribut melanda, biar lecah menjadi bah. Sekian.

1 ulasan:

  1. Bilik tu, penuh nostalgia.. bermula penuh dgn cangkul,skop dan segala peralatan pertanian, sehinggalah kepada smua peralatan KRS spt pakaian, alat webing.

    Semacam terpanggil,waktu rehat mmg takkan ke mana2. Smua anggota KRS mmg akan lepak kt situ.Takder istilah ponteng skolah.

    Kt bilik tu jugalah aku kena rotan sbb tak bawa buku.

    BalasPadam