Sabtu, 19 September 2009

Selamat Hari Raya 'Eidul Fitri


Assallamualaikum... Salam KRS,

Maka genaplah semalam 30 hari kita berpuasa dan hari ini merupakan satu kejayaan yang patut diraikan oleh setiap orang Islam dengan memuji kebesaran Allah yang memberikan kita nikmat sejak dari kita dilahirkan sehingga sekarang. Kita wajib bersyukur kerana Dia masih memberikan kesempatan kepada kita untuk melihat fajar 1 Syawal. Kita sebenarnya tidak punya apa2 dan semuanya adalah milik Allah. Maka, semestinya kita meletakkan diri kita sebagai hambaNya yang tidak mampu berbuat apa2 melainkan dengan kekuasaan dan keizinan daripadaNya.

Setiap kali 1 Syawal pasti tidak lepas daripada kita menziarahi pusara arwah2 yang telah pergi. Walaupun sekiranya ingin menghadiahkan doa kita tidak perlu ke kawasan perkuburan, cukup sahaja berdoa di mana2, namun inilah masa dan budayanya untuk kita menjiwai watak dalam meraikan 1 Syawal. Tidak lengkap rasanya tentatif 1 Syawal tanpa menziarahi pusara arwah2 yang pernah tertinta dalam diari hidup kita. Adakalanya, arwah2 tersebut telah mewarnai sebahagian besar dari hidup kita. Malah, ada yang berjasa besar dalam mencorakkan pemikiran kedewasaan kita. Jasa mereka tetap akan kita kenang.

Kunjung-mengunjung ke rumah sanak saudara merupakan aktiviti wajib dalam masyarakat Malaysia. Itu belum bercerita tentang duit raya. Kanak2 semua penuh poketnya. Inilah masanya untuk menjadi hartawan segera. Untung2, boleh beli mercun sepapan dua. Paling tidakpun, beberapa batang aiskrim Malaysia. Semua tersenyum semua gembira. Begitulah meriahnya hari raya.

Di kesempatan ini aku ingin mengungkapkan ucapan Selamat Hari Raya 'Eidul Fitri buat semua umat Islam terutama ahli2 KRS SMK Raja Abdullah, bekas ahli2 KRS SMK Raja Abdullah, Cikgu Amir, Cikgu Anuar (Mejar KRS SMK Seri Titiwangsa), Ustaz Ahmad Faradilla (SMK Taman Tun), Guru2 KRS dan semua ahli2 KRS di seluruh Malaysia. Seandainya ada terkasar bahasa, tersilap bicara, terhambur carutnya, termengumpat dirinya dan semua kekhilafan yang melengkapkan aku sebagai manusia yang lemah, aku susun sepuluh jari memohon ampun dan maaf, zahir dan batin. Jangan lupa ziarah pusara Pengasas KRS yang banyak berjasa kepada kita iaitu Allahyarham Muhammad Thani bin Syaaban di Kawasan Berkuburan Kg Batu yang terletak di belakang The Store, Jalan Ipoh, Kuala Lumpur. Semoga rohnya dicucuri rahmat. Al-Fatihah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan