Selasa, 1 September 2009

Kawad Kaki


Kawad kaki merupakan satu elemen wajib dalam semua gerak kerja Unit2 Beruniform. Tidak dinafikan bahawa aktiviti kawad berasal daripada askar, polis dan badan2 keselamatan yang lain. Malahan, kawad telah lama dipraktikkan sejak daripada sebelum masihi lagi. Kawad membentuk disiplin seseorang individu serta menyelaraskan fikirannya supaya tertumpu kepada objektif2nya yang tertentu. Namun, pada hari ini kawad telah dipelbagaikan fungsi dan coraknya. Terdapat pula kaedah2 kawad yang unik seperti kawad berirama, kawad formasi, kawad kartun dan lain2.

Pada hari pertama aku datang ke latihan mingguan KRS, aku telah didedahkan dengan aktiviti kawad. Pada aku, walau apapun unit beruniform yang disertai, pasti mukadimahnya adalah kawad. Sama ada KRS, Pengakap, Pandu Puteri, PBSM, Puteri Islam dan banyak lagi unit beruniform mempraktikkan kawad pada setiap kali perjumpaan mingguan mereka. Namun, uniknya KRS adalah, kawadnya bermula dengan kaki kanan. Sehinggakan di peringkat Kementerian Pelajaran, semua unit beruniform diwajibkan menggunakan kaki kanan sebagai pemula gerak. Akan tetapi, terdapat bantahan daripada beberapa unit beruniform yang berasal daripada NGO2 tertentu yang berkeras untuk tetap menggunakan kaki kiri. Sejauh mana krisis ini, aku pun tidak tahu. Biarlah aku menulis tentang apa yang aku tahu dan alami sendiri sebagai seorang KRS.

"Masuk baris! 1, 2, 3....10!". Komandan memulakan panggilan terhadap semua ahli KRS. Semasa aku di tingkatan 1, abang Nazri yang selalu menjadi komandan. Waktu itu, dia berada di tingkatan 4. Siapa yang ketetel atau lambat akan didenda. Apalagi kalau bukan tekan tubi? Sekurang-kurangnya 10 kali. Aku yang agak 'chubby' ketika itu termengah-mengah kalau kena 'pumping'. Hendak menyampaikan angka sepuluh punyalah payah! Itu belum kalau kena pumping bersama-sama. Sekiranya ada seorang sahaja yang tidak bersama-sama dalam kiraan, semua orang perlu mengulang kiraan pumping tersebut. Sehinggakan aku dapat merasakan perubahan kekuatan tangan hanya selepas beberapa kali turun latihan KRS. Begitulah kerasnya latihan tersebut. Sesiapa pun tidak boleh gelak atau senyum. Siapa berani? Abang2 senior garangnya mengalahkan singa. Lagi2 abang Maizin, 'Singa Putera Islam'. Setiap kali latihan, dada kami berdebar-debar menunggu sama ada Abang Maizin datang atau tidak. Kalau dia datang (dengan berkereta proton saga), pasti semua orang pucat. Toreh pun tidak berdarah!

Latihan mingguan kebiasaannya dimulakan dengan baris pagi. Selepas bacaan doa dan ucapan ringkas daripada Cikgu Thani, biasanya beliau akan memeriksa barisan. Siapa yang tidak 'buka dada' atau 'langok kepala' pasti akan ditarik keluar. Kena pumping 10 kali. Kalau sesiapa yang tidak memakai tali pinggang pun pasti kena. Tidak lupa juga pada sesiapa yang tidak mengilatkan 'boot' mereka (pada yang memakai boot). Sekali lagi, tidak ada siapa yang senyum atau tersengih-sengih! Sesiapa yang berbuat demikian, "Turun 10!". Bila aku bandingkan dengan ahli2 KRS sekarang ini berkenaan disiplin kawad, aku dapati mereka terlalu dimanjakan. Yelah, bila senior yang menjadi jurulatih tersebut merupakan kenalan atau abang/kakak kandung mereka sendiri, mulalah menunjukkan reaksi2 sengih2 dalam kawad. Untuk pengetahuan semua, dalam kawad, Cikgu Thani sangat serius. Mungkin juga sebab itu lahirlah komandan2 seperti abang Maizin, abang Sharul dan yang lain2. Mereka ini tidak perlu aku terangkan betapa seriusnya mereka di dalam kawad. Tanyalah orang2 lama KRS.

Aku juga semasa menjadi jurulatih kawad akan bertukar watak menjadi orang yang sangat serius. Namun, diluar kawad aku merupakan abang KRS yang penyayang. Bukan memuji diri sendiri tetapi apa yang ingin aku sampaikan adalah, ini merupakan apa yang Cikgu Thani mahukan. Senior2 KRS yang tegas tetapi penyayang. Maaf kata, aku sudah jarang melihat abang2/kakak2 KRS yang bertindak sebegini terhadap adik2 KRS mereka sekarang. Mengapa sebegini? Ini adalah kerana, sekarang ini di dalam kawad, mereka tidak lagi serius. Di hadapan ahli2 tingkatan 1 & 2, ada yang gelak2 atau tersengih-sengih semasa memberi arahan kawad. Bagaimana mereka hendak menghormati abang/kakak senior mereka diluar kawad sekiranya mereka tahu bahawa abang/kakak senior mereka sendiri tidak mempunyai 'ketegasan' dan 'jati diri' KRS yang sebenar dalam diri mereka? Ya, aku guna istilah hormat-menghormati bukan takut-menakuti. Fikirkan perbezaannya.

Pertandingan kawad KRS antara sekolah2 merupakan sesuatu yang baru. Semasa aku masih bersekolah di SM Raja Abdullah, pertandingan kawad KRS masih belum diwujudkan. Walaubagaimanapun, perbarisan kawad semasa 'Hari Sukan' memang sering diadakan. Aku masih boleh berbangga sebab sejak dahulu hingga sekarang, KRS SM Raja Abdullah selalu menjadi no 1 dalam perbarisan kawad Hari Sukan. Aku masih ingat semasa mula2 KRS Puteri SM Raja Abdullah berkawad dalam platun mereka sendiri. Ada seorang Ketua Platun KRS Puteri yang aku panggil Ila (nama sebenar aku tidak mahu sebut). Suaranya cukup nyaring dan membingitkan telinga. Kebetulan, mereka hanya bersebelahan dengan platun KRS putera. Setiap kali dia memberi arahan kawad, kami terasa ingin saja menutup telinga. Pernah dengar apabila 'mic' mengeluarkan bunyi 'sreeeeeet' ketika 'interfere' dengan wayar amplifier? Begitulah nyaringnya suara Ila. Sampai sekarang aku masih ingat suara si Ila ini. Dia merupakan KRS Puteri pertama di SM Raja Abdullah. Batch aku yang mula2 melatih KRS Puteri di SM Raja Abdullah semasa kami berada di tingkatan 4 pada tahun 1995 (sebelum perasmian KRS peringkat kebangsaan). Di antara ahli platun Ila ialah 'Halus'. Tanya dia.

Kawad kaki kanan adalah identiti KRS. Tidak ada unit2 beruniform di sekolah yang pernah mendahului KRS berkawad menggunakan kaki kanan. Banyak hikmahnya yang tidak dapat aku huraikan satu persatu. Cukuplah sekadar memahami bahawa Rasulullah S.A.W. sangat suka memulakan langkahnya menggunakan kaki kanan untuk perkara2 yang baik. Inilah pengajaran yang Cikgu Thani ambil untuk diajarkan kepada semua ahli KRS, pada mereka2 yang ingin mengambil pengajarannya. Sekian.

2 ulasan:

  1. Fadzli..mana dapat gambar tu.Cam kenal jer gambar komanden bersama arwah Cikgu Thani tu.

    BalasPadam