Sabtu, 29 Ogos 2009

Tomoi


Salah satu daripada silibus KRS merupakan 'Seni Mempertahankan Diri'. Tidak kira seni beladiri yang mana, asalkan guru2 KRS dapat menginstallasikan ahli2 KRS dengan seni mempertahankan diri. Jika KRS dilihat sebagai salah satu platform untuk menyediakan rakyat Malaysia yang mampu berdikari, tentu sekali seni beladiri amat penting sebagai satu persediaan menghadapi ancaman musuh. Tambahan pula, dewasa ini kita selalu mendengar kes2 seperti rogol, ragut, rompak, pecah rumah dan bermacam-macam lagi termasuk kes bunuh! Remaja perlu bersedia untuk menghadapi kemungkinan2 ini. Bagaimana? Tentu saja melalui pembelajaran seni beladiri.

Di sekolah, apabila sudah menyertai satu2 unit beruniform, pelajar tidak digalakkan lagi untuk menyertai unit2 beruniform lain sebagai pasukan kedua dalam portfolio ko-kurikulum mereka. Ini adalah kerana hanya satu sahaja unit beruniform yang akan dipilih untuk dinilai oleh bahagian ko-kurikulum. Ko-kurikulum setakat ini meliputi 10% daripada keseluruhan penilaian dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Walaupun ketika aku bersekolah dahulu perkara ini masih belum dilaksanakan tetapi sekarang merupakan satu kewajipan kerana ianya dinilai secara langsung dan memberi kesan kepada kuota untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. Maka, tidak hairanlah sekiranya ada pelajar yang telah menyertai KRS terpaksa menguburkan minat mereka menyertai pasukan Silat atau Tae Kwan Do kerana tidak memberi keuntungan kepada mereka dari segi penilaian SPM. Namun, sekiranya guru2 KRS itu sendiri sedar tentang silibus KRS itu sendiri, tentunya kemahiran seni beladiri dapat diterapkan di dalam aktiviti2 mingguan dan rasmi yang dijalankan.

Semasa aku bersekolah di SMK Raja Abdullah, Cikgu Thani gemar mengadakan 'sparring' berbentuk tomoi. Kebiasaannya aktiviti tomoi ini dijalankan sebelum tamat latihan mingguan yang selalunya diadakan pada setiap hari sabtu. Kami selalu dibenarkan pulang lebih kurang jam 1 petang. Maka, pada pukul 11:30 pagi perlawanan tomoi akan diadakan sekiranya tidak ada lagi aktiviti atau pengisian yang ingin beliau berikan pada hari tersebut. Selalunya yang menjadi pengadil adalah para senior dan Cikgu Thani menjadi pemerhati. Yelah, takut ada yang melampaui batas, terpaksalah beliau campur tangan untuk menyelesaikan ketidakpuasan hati tersebut. Maklumlah, remaja. Semuanya berdarah panas dan pendekar! Pada masa ini juga, sekiranya ada ahli KRS yang tidak berpuas hati dengan sesiapa boleh masuk gelanggang. Perkara hati diselesaikan secara jantan. Namun, Cikgu Thani cukup peka mengawal keadaan. Niat beliau bukannya untuk melaga-lagakan tetapi untuk masing2 mendapat sedikit kemahiran dan keberanian. Sekali-sekala Cikgu Thani mengajar cara2 untuk bertomoi, peraturan2, pantang larang dan petua2 seperti mengeraskan tulang kering dan sebagainya.

Ada satu peristiwa yang pernah Cikgu Thani ceritakan kepada aku dan kawan2. Semasa itu beliau sedang menerangkan pantang larang dalam bertomoi iaitu 'Sepak Minang'. Sepak minang ini merupakan satu sepakan yang ditujukan khas ke bahagian penyawa (anu). Cikgu Thani melarang sama sekali sepakan ini kerana pernah satu ketika seorang ahli KRS terkena sepakan ini daripada seorang ahli KRS yang lain. Kalau setakat senak saja tidak mengapalah, tetapi sepakan itu memberi kesan yang agak luar biasa. Sepakan itu menyebabkan kantung 'telur' mangsa kosong kerana 'telur'nya telah terlari ke bahagian ari2 (ke bahagian atas anu berhampiran bahagian bawah pusat). Jenuh Cikgu Thani mengurut mangsa untuk menurunkan semula 'telur' tersebut ke tempat asalnya. Nasib baik berjaya. Sejak itu Cikgu Thani cukup menekankan pantang larang ini. Dan seperti biasa, kami menurut saja kata2 beliau. Yelah, masing2 faham tentang perasaan si mangsa itu. Sebab, kami pun lelaki juga. Mana ada lelaki yang tidak sayang anunya. Hmm...

Sekarang ini, perlawanan tomoi sudah tidak lagi diadakan di SMK Raja Abdullah. Pertama, alatannya pun sudah tiada. Entah hilang ke mana. Maklumlah, banyak pihak yang suka meminjam tetapi susah pula memulangkannya semula. Akhirnya, tidak ada siapa yang mengaku mengambil 'boxing glove' tersebut yang sepatutnya ada 4 pasang kesemuanya. Kedua, tidak ada sesiapa yang pandai mengurut. Yelah, kalau jadi lagi kisah 'Sepak Minang' tadi tidak ke naya? Sudahlah sakit, tidak ada siapa pula yang pandai hendak membetulkan kedudukannya kembali. Siapa yang hendak bertanggungjawab? Jawabnya, tidak payahlah susah2 buat perlawanan tomoi lagi. Nanti, kemahiran tidak dapat, kejantanan pula tergugat. Sekian.

1 ulasan:

  1. Fadzli..satu lagi seni pertahanan diri yang telah arwah cikgu Thani ajar iaitu Silat Harimau.Kalau Fadzli masih ingat.Ada muqaddimah tertentu sebelum menjalani latihan silat tu.Tomoi....emmmm..aktiviti sparing yang best jugak.Aihhh..kalau nak ingat balik memang best.

    BalasPadam