Jumaat, 28 Ogos 2009

SMK Raja Abdullah


Telahpun tercatat dalam sejarah penubuhan KRS bahawa SMK Raja Abdullah merupakan sekolah pengasas yang pertama menubuhkan KRS. Walaupun KRS hanya dirasmikan pada tahun 1995, namun sejarah penubuhannya bermula sejak hujung tahun 1980-an lagi. Tidak ada sesiapa yang boleh menafikan bahawa di SMK Raja Abdullah lah segala2nya bermula. Di sini jugalah tempat Allahyarham Cikgu Thani pernah menabur jasa. Jasanya yang terlalu besar dalam mendidik anak bangsa.

Aku mula bersekolah di sini pada hujung tahun 1991. Di waktu itu sesi persekolahan bukan seperti sekarang. Sesi baru persekolahan (sekolah dibuka) bermula pada setiap Disember bukan Januari seperti sekarang. SMK Raja Abdullah pun semasa itu belum bertaraf 'Kebangsaan' lagi. Semasa itu sekolah ini bernama SM Raja Abdullah. Cuma selepas aku tamat tingkatan 5 sahaja sekolah ini telah ditukar kepada SMK Raja Abdullah.

Perasmian KRS Peringkat Kebangsaan telah diadakan di sekolah ini. Waktu itu aku masih berada di tingkatan 4. Perasmian ini disertai oleh 3 buah sekolah iaitu SMK Raja Abdullah, SMK Taman Tun Dr Ismail dan SMK Seri Titiwangsa. Kami bertungkus lumus membuat latihan agar setiap aktiviti yang bakal dijalankan berjalan lancar. Jangan ceritalah tentang Cikgu2 seperti Cikgu Thani, Cikgu Amir, Cikgu Fadhil, Cikgu Shaari, Ustaz Ahmad (Taman Tun), Cikgu Anuar (Titiwangsa) dan lain2 lagi, sibuk sangat2. Maklumlah, hendak menyambut kedatangan Menteri Pelajaran di waktu itu Datuk Seri Mohd Najib Bin Abdul Razak (PM sekarang). Berbagai aktiviti yang kami buat. Wall Climbing & Abseiling (papan wall climbing di markas pengakap SMK Raja Abdullah itu sebenarnya milik KRS), Kawad, Pemeriksaan Barisan, Latihan Lasak, Latihan Tali, Ran (Rumah atas pokok), Pameran dan lain2 lagi.

Aku mempunyai dua tugas iaitu Ketua Pameran dan berkawad untuk Pemeriksaan Barisan. Kedua-dua tugas ini sememangnya berat. Namun, dek kerana keghairahan dan semangat KRS, alhamdulillah, aku berjaya melakukannya dengan baik. Sebagai Ketua Pameran, tugas aku adalah memberi sedikit penerangan kepada Datuk Najib berkenaan KRS di tapak pameran yang telah aku, Cikgu Shaari dan team aku sediakan. Bayangkan, baru tingkatan 4 sudah diberi kepercayaan untuk memberi penerangan kepada Menteri. Kecut perut dibuatnya. Tangan aku ini sejuk macam air batu. Tapi aku buat2 cool saja. Maklumlah, amanah yang aku pikul ini besar dan Cikgu Thani lah yang banyak menjadi ilham aku di waktu itu. Terima kasih buat cikgu2 yang telah memilih aku memikul tanggungjawab ini. Macam2 perasaan aku rasa. Takut, cemas, bangga, menggelabah dan sewaktu dengannya.

Sebagai ahli kawad untuk Pemeriksaan Barisan, tugas aku agak menyeksakan. Bayangkan, setiap hari (sebelum perasmian sehingga hari perasmian) aku perlu terpacak di tengah2 panas berdiri tegak (bukan kawad berjalan tau!). Dari pukul 8 pagi sehingga 12 tengahari. Satu peristiwa yang aku tidak boleh lupa adalah berkenaan dengan Pengerusi Majlis. Pengerusi Majlis untuk Perasmian KRS Peringkat Kebangsaan telah dilantik dari kalangan guru2 KRS sendiri (aku sudah tidak ingat nama beliau). Cikgu ini datang daripada sekolah yang lain (bukan 3 sekolah yang aku sebutkan tadi). Beliau memang menggelabah. Sudahlah tidak bersedia dengan teks2 yang sepatutnya malahan kami yang terpacak ini terpaksalah menahan panas sambil mendengar lawak2 yang agak kurang pandai daripada beliau. Seorang demi seorang daripada kami rebah pitam. Alhamdulillah, aku tidak pitam kerana aku mengamalkan nasihat yang selalu Cikgu Thani berikan; makan sedikit sebelum kawad dan gerak2kan ibu jari kaki semasa berdiri lama. Selepas hari yang malang itu, kami terus membuat 'complaint' kepada guru2 masing2 berkenaan Pengerusi Majlis tersebut. Alhamdulillah, hari yang berikutnya lawak kurang pandai beliau berjaya dikurangkan atau ditiadakan langsung. Syukur.

Semasa latihan kawad Pemeriksaan Barisan, ramai ahli2 KRS yang pitam dek kerana berdiri terlalu lama dan panas (tambah dengan lawak Pengerusi Majlis). Semasa latihan, kebanyakkan yang pitam adalah daripada sekolah aku sendiri, SM Raja Abdullah. Ceh! Ada satu peristiwa yang aku tidak boleh lupa, iaitu ada seorang pelajar daripada SMK Taman Tun Dr Ismail yang bernama F. Si F ini memang kami kenal kerana ketiga-tiga buah sekolah selalu mengadakan aktiviti bersama terutama persembahan pentas. F memperlekehkan ahli2 KRS SM Raja Abdullah kerana lembek dan selalu pitam. Aku pun tidak dapat berkata apa2 sebab memang dia betul pun. Pada hari perasmian, aku pastikan setiap ahli KRS memakan sedikit makanan dan memberi nasihat kepada mereka supaya menggerak-gerakkan ibu jari kaki semasa berdiri supaya tidak pitam. Usaha aku memang berhasil. Mereka tidak seorang pun yang pitam. Tapi Allah Maha Besar, si F yang bersama2 aku berdiri depan Datuk Najib untuk pemeriksaan barisan akhirnya pitam. Yang lebih memalukan, hanya dia sahaja yang pitam pada hari perasmian tersebut. Aku tergelak sendirian bila mengenangkan peristiwa ini. Itulah, lain kali jangan suka cakap besar! Si F kali terakhir aku dengar merupakan salah seorang 'Jutawan' hasil daripada direct selling. Hebat dia sekarang ini.

Kepada sesiapa yang ingin melihat lebih dekat 'Batu Tanda' Perasmian KRS Peringkat Kebangsaan bolehlah datang sendiri ke SMK Raja Abdullah. SMK Raja Abdullah sekarang ini lebih terkenal dengan Sekolah Projek Bola Sepak Negeri (KL) daripada Sekolah Pengasas KRS itu sendiri. Tidak hairanlah ramai dari kalangan ahli2 KRS tidak mengetahui dari mana KRS diasalkan. Pada guru2 yang terlibat secara langsung dengan KRS, bolehlah merancang untuk melawat sekolah ini. Insyaallah, ada guru yang akan bantu. Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan