Isnin, 31 Ogos 2009

Sambutan Hari Kemerdekaan


Bersempena dengan kedatangan 31 Ogos 2009, maka seluruh rakyat Malaysia begitu bersemangat sambil melaungkan kata2 keramat, 'Merdeka! Merdeka! Merdeka!'. Laungan kemerdekaan ini memang mudah dizahirkan tetapi maksud sebenar kemerdekaan, ramai yang tidak menghayatinya. Lihat sajalah remaja pada hari ini. Pelbagai gaya dan ideologi yang mereka 'import' dari barat. 'Stylo' kata mereka. Stylo apa kalau minda mereka masih dijajah? Mengapa tidak mereka bergaya seperti Panglima2 Melayu dahulu, atau seperti Wong Fei Hung dan bermacam-macam lagi? Kita sudah ada adat dan adab bangsa sendiri, mengapa mesti diikut-ikutkan orang putih yang tidak mempunyai budaya keturunan sendiri? Jawabnya, tepuk dada tanya selera.

Aku teringat ketika tahun 2008, ahli2 KRS SMK Raja Abdullah diminta oleh Pengetua untuk membuat persembahan ketika majlis 'Ambang Merdeka'.. Ketika itu aku yang juga guru KRS diminta untuk melatih sebuah pentomen yang berkonsepkan 'Ambang Merdeka'. Setelah duduk berbincang dengan ahli2 KRS di situ seperti Muhsinin, Adha, Tuan Amir dan ramai lagi, kami mendapat idea untuk merealisasikan sebuah drama pentas yang dilakonkan sendiri oleh semua ahli KRS tingkatan 4, 5 dan 6.

Ceritanya bermula di sebuah kampung yang aman damai. Kelihatan seorang ayah (Khuzaifah) dilayan oleh isterinya (Zainazlina) dengan secawan teh ketika tirai dewan dibuka. Anak2 mereka (KRS puteri) sedang bermain tengteng dan batu seremban. Babak ini mengambil masa selama 2 minit. Kemudian, mereka diserang oleh sekumpulan komunis yang diketuai oleh Abu. Habis semua barang dalam rumah (prop) dirosakkan dan si ayah dibelasah oleh komunis sehingga pengsan. Mereka (komunis) seakan meraikan kejayaan mereka sambil mengusik anak2 dara si Khuzaifah. Beberapa minit selepas itu, datang pula pasukan Askar Melayu menyerang pasukan komunis tersebut. Mereka datang dari pelbagai arah. Ada yang masuk ikut belakang dewan, ada yang berlari dari pintu hadapan dewan dan menyelinap di celah2 pelajar2 SMK Raja Abdullah yang lain dan ada yang masuk mengikut sisi dewan. Maka, berlakulah tembak menembak dengan penuh dramatis sekali diiringi oleh bunyi audio yang berdentam dentum. Beberapa minit kemudian, kelihatan Panglima2 melayu bertarung dengan saki baki komunis menggunakan silat. Akhirnya, komunis berjaya ditumpaskan. Tirai pun ditutup. Drama pentas tidak habis begitu saja. Tirai dibuka semula dan kelihatan ahli2 KRS tersusun seperti Tugu Negara. Ada komunis yang telah tumpas, ada Askar Melayu yang gugur, ada Askar Melayu yang memegang senjata dan ada Askar Melayu yang memegang bendera Malaysia. Kemudian, Pengetua dijemput untuk melaungkan 'Merdeka!' sebanyak 3 kali. Persembahan disudahi dengan nyanyian lagu2 patriotik yang dinyanyikan bersama-sama oleh semua yang berada di dalam dewan.

Pengetua cukup memuji lakonan ahli2 KRS tersebut. Beliau merasakan seolah-olah berada di dalam situasi sebenar. Aku puas. Cukup puas. Begitulah sebenarnya nilai2 yang ingin aku terapkan di dalam diri pelajar2 aku. Mereka perlu sedar, kemerdekaan yang mereka kecapi bukanlah melalui satu jalan mudah. Malah, ramai nenek moyang kita yang gugur demi memerdekakan tanahair tercinta daripada penjajah. Biarpun kita tidak merasa apa yang mereka rasa, sekurang-kurangnya kita menghayati dan menghargai pengorbanan mereka. Pada aku, Cikgu Thani juga adalah pejuang kemerdekaan. Beliau berjuang agar anak bangsa Malaysia tidak lagi dijajah baik dari segi fizikalnya mahupun mental mereka. Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan