Ahad, 30 Ogos 2009

Silat Kambing Mengaum


Ada seorang senior (abang Azeri) baru2 ini meminta aku untuk menyiarkan berkenaan silat yang pernah Allahyarham Cikgu Thani ajarkan kepada ahli2 KRS. Memang aku tidak menafikan bahawa Cikgu Thani pernah mengajar Silat Harimau kepada anak2 buahnya tetapi bukan semua yang terpilih untuk belajar silat ini. Kebiasaannya silat ini akan diajarkan pada hari ahad di kawasan surau lama SM Raja Abdullah. Namun, aku tidak pernah terlibat dalam silat ini. Mungkin dek kerana rumah aku agak berjauhan dengan sekolah, Cikgu Thani tidak pernah mempelawa aku untuk menyertai silat ini. Oleh itu, abang Azeri, aku minta maaf kerana aku tidak mempunyai rentetan pengalaman berkenaan Silat Harimau yang pernah Cikgu Thani ajarkan. Yang aku tahu cuma tomoi sahaja. Itupun dah banyak lupa sekarang ini kerana tidak lagi mengamalkannya. Aku mengamalkan seni beladiri yang lain sekarang ini.

Namun, ada peristiwa berkenaan dengan silat yang aku tidak pernah lupa. Dahulu, semasa Cikgu Thani masih di SM Raja Abdullah, beliau ada menampal satu senarai nama silat dibelakang pintu masuk bilik beliau (Markas KRS). Sekali lalu memang tidak perasan sebab senarai itu terletak dibelakang pintu. Maknanya, sekiranya seseorang itu hanya sekadar pelawat yang jarang2 masuk bilik tersebut, mereka tidak akan perasan. Akan tetapi, semua ahli KRS yang selalu 'bertandang' ke bilik beliau pasti perasan akan senarai ini. Banyak nama2 silat yang aku tidak pernah dengar sebelum ini hingga sekarang. Di antaranya adalah 'Silat Kambing Mengaum'. Aku tidak pasti sama ada silat ini benar2 wujud ataupun tidak. Apa yang pasti, sehingga sekarang aku tidak pernah lupa akan nama silat ini. Mana tidaknya? Mana ada kambing mengaum? Kambing mengembek, harimau yang mengaum! Entahlah, aku pun tidak mahu komen panjang. Mungkin senior2 lebih mengetahui. Untuk pengetahuan semua, senarai ini berbentuk 'sticker' yang pada waktu itu tidak banyak company yang boleh mencetak seperti itu.

Tahun 2008, aku berkesempatan menjadi guru di sana. Salah satu kemahiran yang telah lama hilang di dalam KRS SMK Raja Abdullah adalah seni beladiri. Namun, alhamdulillah, aku berjaya mengajar pelajar2 tingkatan 3, 4, 5 & 6 satu seni beladiri. Aku tidak mahu menyebutkannya di sini. Mungkin pada mereka2 yang tahu (sama ada pada gambar atau yang hadir sendiri ke SMK Raja Abdullah) faham mengapa aku tidak mahu menyatakannya di sini. Hal ini melibatkan sebuah persatuan silat. Namun, sebenarnya perkara ini sudah selesai. Niat aku hanya ingin mendidik anak2 bangsa supaya mereka faham tentang seni beladiri. Sudahpun bergelar guru, tentu keinginan aku untuk melihat anak bangsa aku terdidik secara menyeluruh menjadi objektif utama hidup aku. Aku tidak tahu, mungkin juga perasaan ini pernah dirasakan juga oleh Cikgu Thani dan guru2 yang lain. Hanya 'guru' yang mengerti.

Apapun, seni beladiri merupakan salah satu silibus dalam KRS. Aku tahu, bukan semua guru KRS yang memiliki semua ilmu KRS namun sekiranya tidak mempunyai kemahiran, rujuklah pada yang lebih mengetahui. Kalau ingin rujuk sendiri di SMK Raja Abdullah pun boleh. Insyaallah, ada beberapa guru di sana yang boleh membantu. Ini adalah kerana x-KRS SMK Raja Abdullah juga mempunyai beberapa consultant yang boleh memberi khidmat nasihat, latihan dan kursus untuk ahli2 KRS termasuk kursus2 asas, kursus2 advance, kursus kenaikan pangkat dan lain2 lagi. Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan