Selasa, 24 November 2009

Perginya Untuk Sebuah Perpisahan


Kebersamaan dalam KRS sungguh mengasyikkan. Rasa baru semalam segalanya bermula. Orientasi dan kena buli bersama. Adakalanya rasa macam hendak tercabut lengan dan lutut dek kerana padatnya aktiviti. Rasa2 semalam belum tumbuh misai lagi? Mengapa hari ini asyik2 hendak bercukur saja? Rupa2nya hari semakin senja di sekolah. SPM pun sudah bermula. Makin lama hati semakin sayu. Mungkinkah esok akan sama seperti semalam? Engkau, aku dan dia. Bersama-sama mengharung lumpur meredah hutan belantara...

Itulah hakikatnya. Semalam bertemu, hari ini kita berpisah. Setiap batch pasti akan melaluinya. Dikiranya persahabatan sejati akan kekal selamanya. Selama mana? Yang seorang akan ke menara gading. Yang seorang lagi akan menjadi perwira negara. Dia pula bekerja menanggung keluarga. Aku? Hmm... Jadilah kita seperti menunggu bas di perhentian bas. Bila sedang menunggu, kita bersama. Namun bila bas sudah datang, masing2 membawa diri masing2. Nasib baik dilahirkan pada zaman IT. Adalah juga MySpace, Facebook, SMS sebagai pengganti diri. Maka, yang jauh hanya menatap. Yang dekat, tunggu tidak tiba.

Tapi kawan tetap kawan. Apalagi sahabat sejati. Rasa macam hendak sehidup semati. Seboleh mungkin mencari masa untuk berkumpul. Gathering tidak rasmi. Tidak kurang juga yang buat Gathering rasmi. Biasanya yang sudah berduit dan berkenderaan. Yang tiada duit, tebal muka menumpang kawan. Nasib baik muka macam pinggan. Kalau tidak, mahu saja aku tangan2! Sudah besar, tidak reti hendak berdikari. Akhirnya duduk rumah makan meggi. Jauh lagi kalau hendak beristeri. Hendak bela anak dara orang kenalah bergaji. Yelah, baru sentuh sudah dapat baby. Kelam kabut berhutang hendak beli susu Dutch Lady. Janganlah hendaknya jadi macam ini. Buat malu kaum lelaki!

Itulah hidup. Semakin berumur semakin berat beban dibahu. Janganlah berlagak hendak merdeka. Selagi tidak masuk syurga, jangan mimpi menikmati merdeka. Sebab hidup ini berterusan. Masa tidak tunggu sesiapa. Kalau terleka, buruk padahnya. Jangan pula menanti pada perkara yang tidak kunjung tiba. Kelak tersedar diri sudah tua. Hendak panjat tangga pun tidak larat. Jadilah diri macam lalat. Berdengung ke sana sini mencari tempat.

Teman dan sahabat datang dan pergi. Kalau semalam harinya indah, biarlah ianya menjadi kenangan manis. Kalau semalam mengundang duka, bersabarlah. Ianya akan bertukar manis satu hari nanti. Sebab itu, berkawan biarlah seribu. Berkasih biarlah satu. Beristeri? Jawab sendiri. Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan