Ahad, 8 November 2009

Infak : Sikit Sikit Lama Lama Jadi Bukit


Secara logiknya, tidak ada perkara yang lebih penting daripada ilmu. Apapun kehebatan dan kepandaian seseorang pasti melalui jalan ilmu. Mendapat kefahaman tentang sesuatu juga memerlukan ilmu. Misalnya untuk memahami mengapa kapal Cruiser boleh terapung di atas air sedangkan ianya besar dan berat perlu dicari ilmu berkenaan sains isipadu dan ketumpatan dulu. Sehinggakan mendapat hidayah juga kebiasaannya perlu melalui jalan ilmu. Misalnya untuk memahami konsep taqwa, seseorang itu wajib belajar ilmu2 agama seperti fiqh, tauhid, tasawuf dan lain2 cabang agama. Itupun tahap pemahaman seseorang juga berlainan mengenai konsep taqwa. Apa2pun, seseorang itu perlu menuntut ilmu dahulu, barulah yang lainnya akan menyusul.

Menuntut ilmu secara rasmi di Malaysia dan di negara2 lain amat memerlukan perbelanjaan dan kadangkala boleh mencecah puluhan dan ratusan ribu ringgit seorang. Mungkin ada yang tidak sedar dek kerana 'subsidi pendidikan' yang ditanggung oleh kerajaan namun sebenarnya sebahagian besar belanjawan yang dikeluarkan oleh kerajaan adalah di sektor pendidikan. Di sekolah, sebahagian yuran ditanggung oleh kerajaan dan sebahagiannya ditanggung oleh ibubapa atau penjaga. Itu tidak masuk lagi tentang kelengkapan sekolah seperti pakaian sekolah, buku2, alat tulis dan lainnya. Tambah2 lagi kalau di peringkat yang lebih tinggi seperti IPTA dan IPTS. Tentu saja perbelanjaan dan wang ringgit banyak dikeluarkan demi menjamin masa depan. Kita patut berterima kasih dan bersyukur kerana kerajaan ada menyediakan kemudahan2 seperti pinjaman2 pelajaran dan biasiswa. Sekurang-kurangnya, sebahagian daripada beban kita dapat dikurangkan.

Dahulu, Cikgu Thani ada menjalankan satu sistem kutipan wang untuk membiayai aktiviti2 KRS di SM Raja Abdullah melalui 'Infak'. Ianya merupakan satu sistem kutipan wang secara beransur-ansur dan tidak membebankan ahli2 KRS. Yuran penyertaan untuk setiap ahli adalah RM5 setahun. Namun jumlah ini tidaklah dapat menanggung kebanyakan daripada aktiviti2 KRS yang banyak melibatkan perkhemahan dan program di luar sekolah. Maka, melalui Infak, sejumlah RM0.50 seminggu akan dikutip pada setiap ahli. Jumlah ini bersamaan 10 sen sehari! Rasa2nya seperti tidak ada alasan yang boleh diberikan untuk tidak membayar jumlah tersebut. Walaupun ada yang benar2 tidak mampu (pelajar2 SM Raja Abdullah ada yang datang daripada keluarga yang fakir dan miskin) namun kebanyakannya mampu. Takkan 10 sen sehari pun tidak mampu? Kalau belanja sehari RM1.00 pun masih berbaki 90 sen.

Melalui sistem ini, sejumlah dana yang besar boleh dikutip secara beransur-ansur. RM0.50 seminggu, maka RM2.00 sebulan akan dikutip pada setiap ahli KRS. Sekiranya ada 100 orang ahli, maka RM200.00 dapat dikutip sebulan. 10 bulan, jumlah ini akan terkumpul sebanyak RM2000.00. Banyakkan? Maka, pelbagai aktiviti dapat dijalankan semasa itu. Lagipun sekitar 90an, harga barang dan sewa tapak tidaklah berapa tinggi berbanding dengan waktu sekarang. Aku mencatat berkenaan infak ini supaya dapat memberi sedikit idea kepada para guru dan pemimpin2 KRS untuk mengumpul dana. Kalau hanya mengharap 'sponsor' daripada pihak tertentu susah juga. Usaha juga perlu dijalankan untuk mencari jalan untuk mendapatkan sumber perbelanjaan. Namun, jangan lupa pula untuk mendapatkan kebenaran Guru Besar atau Pengetua. Nanti takut ada pula yang melenting! Pandai-pandai lah...

Aku pernah menjadi salah seorang daripada pengutip Infak yang diamanahkan oleh Cikgu Thani. Sebab itu aku tahu sangat mengenai selok-belok mengumpul dana melalui Infak ini. Cuma, sekarang ini ianya amat jarang dilakukan. Di SMK Raja Abdullah juga begitu. Semuanya terpulang kepada guru2 yang memimpin KRS di sekolah mereka. Sekiranya buntu mengenai belanjawan, cubalah idea ini. Mana tahu mungkin ianya dapat merealisasikan aktiviti2 'bombastic' seperti perkhemahan di Taman Negara atau mendaki Gunung Kinabalu? Infak, sikit2 lama2 jadi bukit. Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan