Ahad, 1 November 2009

Kaki Kembara


Lama rasanya tidak mengemaskini blog Aku_KRS. Sejak dua menjak ini memang sibuk dengan aktiviti Maktab. Tambah lagi minggu ini adalah minggu 'Final Exam'. Dengar cerita, kebanyakan sekolah pun begitu. Masing-masing sedang sibuk 'study' sampai rasanya macam hendak terkeluar biji mata. Namun, watak itu perlu kita lakonkan sebaiknya. Sudah menjadi tanggungjawab seorang pelajar untuk belajar, maka belajarlah! Nanti bila sudah habis belajar dan sudah bekerja, baru tahu betapa seronoknya semasa belajar. Sebab bila sudah bekerja, banyak komitmen. Itu tidak termasuk kalau sudah berkahwin. Anak, isteri, duit rumah, duit kereta dan banyak lagi yang bakal memeningkan kepala. Tapi semuanya bergantung kepada cara kita terima semua ujian tersebut. Kalau kita mampu menerimanya secara positif maka semuanya akan menjadi indah dan mudah. Namun kalau sebaliknya, sedikit masalah sudah macam hendak kiamat dunia. Semuanya terpulang kepada kita untuk menilainya.

Pada aku, stress ada cara menanganinya. Tapi, bukan semua insan sama. Mungkin ada yang mempunyai caranya yang tersendiri. Sebenarnya cara aku menangani stress merupakan pembawakan daripada KRS juga iaitu 'Kembara'. Sedar atau tidak, apabila kita mengembara melihat persekitaran yang baru, motivasi dalaman (intrinsik) kita bertambah. Tidak kiralah sama ada persekitaran yang kita lihat itu adalah hutan belantara, pantai, lautan ataupun taman2 tasik, yang pastinya suasana tersebut mampu mengubat ketandusan jiwa yang terkurung dalam rutin harian yang membosankan. Begitulah juga sebagai seorang pelajar. Bosan menghadap buku? Keluarlah sebentar ke persekitaran yang baru. Mungkin udara di situ mampu mengembalikan emosi belajar kita. Siapa tahu?

Kembara merupakan aktiviti yang paling aku gemari. Mungkin sejak dua menjak ini aku kurang mengembara, namun minat itu tidak pernah luntur. Gambar di atas merupakan pengembaraan aku, Mahfuz, Sufril, Arwah Eddie, Shahran, Nazif & Norman (tiada dalam gambar) semasa di Selesa Home, Janda Baik. Pengembaraan ini sebenarnya ditaja oleh bapa Sufril. Daripada perjalanan dari KL, penginapan, makanan dan 'duit poket', semuanya ditaja oleh bapanya. Waktu ini kami baru habis menduduki PMR pada tahun 1994. Gambar ini kami tangkap semasa kami berada di Padang Golf yang ada di situ. Sebenarnya kami sedang menyusuri sungai yang sepatutnya membawa kami ke sebuah kawasan air terjun yang cantik. Apabila sampai, semua orang tidak mahu mandi dan tidak mahu meneruskan niat kami. Bulu roma masing2 meremang semacam. Akhirnya, kami berjalan ke arah yang berlainan dan sesat. Tahu2 kami sudah sampai ke sebuah padang golf. Nasib baik tidak jadi apa2. Walaupun kami sempat meminjam 'Walkie Talkie' milik Allahyarham Cikgu Thani namun ianya tidak dapat digunakan untuk berkomunikasi dengan orang lain kerana kami memegang kesemua 'Walkie Talkie' tersebut. Sengal!

Walaupun badan penat, kembara dapat merehatkan minda. Otak kita ini kadang2 perlu dibelai juga. Kalau badan mungkin boleh kita belai dengan pelbagai cara seperti spa, urut, sauna dan sebagainya. Namun, rehatkan otak lebih kepada perkara2 yang tenang dan tenteram. Tenang sangat pun tidak boleh, nanti tertidur pula! Hilang makna percutian dan kembara kalau asyik membuta di atas tilam. Baik duduk rumah saja! Apa2pun, kembara mampu menyihatkan badan selain daripada merehatkan minda. Terutama kembara yang berbentuk fizikal seperti Jungle Tracking, Snorkelling, Kayak dan macam2 lagi kembara fizikal.

Allahyarham Cikgu Thani juga seorang yang sangat sukakan pengembaraan. Sebab itu kebanyakkan daripada aktiviti KRS melibatkan asas2 dan aktiviti pengembaraan. Sememangnya asal KRS yang daripada PERWIRA juga terdiri daripada ahli2 Persatuan Agama Islam SM Raja Abdullah yang suka mengembara. Selain daripada merehatkan minda dan kecergasan badan, kembara juga boleh menambah ilmu di dada. Bak kata pepatah, 'Jauh Perjalanan, Luas Pemandangan, Banyak Pengalaman'. Sekian.

1 ulasan:

  1. salam fadzli, gambar2 lain byk di kampung. aku cuma ada gambar2 ni shj di uk. anyway, ada satu missing pasal sejarah krs. ko kena cerita atau letak gambar2 geng2 pertama "wira merah" iaitu group pertama bukan islam join KPIM.

    BalasPadam