Jumaat, 29 April 2011

Reunion Di Pulau Redang: Hari Pertama...


Kami sampai di jeti Redang Reef pukul 10 pagi. Seorang demi seorang turun daripada bot. Masing2 lipat seluar. Takut basah sebab terpaksa lompat ke air sedalam buku lali. Sementara kumpulan2 lain menjadi 'mando', kami (Geng KRS) menolong pekerja2 Reef memunggah barang. "Hampeh betol la diorang ni. Ingat kitorang ni kuli diorang ke?"

Setelah selesai memunggah barang dan mendapatkan beg masing2, kami diajak ke ruang makan untuk sedikit taklimat. Di situ, datanglah seorang pekerja Reef yang memberi taklimat dalam bahasa Inggeris. Konon2 'international language' katanya. Tapi lidah cinanya sangat membunyikan 'telo' cina dalam setiap perkataannya. "Tak international langsung!". Tapi tidak mengapa. "English is not our first language". Belasah saja.

Pukul 12, kami turun ke ruang makan untuk makan tengah hari. Makanan di sini halal kalau mengikut kata pekerja Reef tadi. Kesian Redang Reef, sebab menghidangkan makanan secara buffet kepada geng2 KRS. Sudah lupa? Budak2 KRS kan selalu kuat makan! Kalau bekas makanan jadi licin, pasti itu angkara kami. Hendak buat macam mana? Memang itulah fitrah kami sejak azali. ;)

Mata aku yang terlalu 'kuyu' menyebabkan aku tukar aktiviti aku pada pukul 2 petang. Daripada 'snorkelling' kepada 'snoaring'. Maklumlah, keletihan jadi 'driver' semalaman. Kedengaran bunyi 'siren' pada pukul 1:30 petang menandakan masuknya waktu menunggu bot untuk aktiviti snorkelling. Aku dan Cekgu Amir? Membuta secara 'tag-team'. Tapi setelah selesai solat jama' zohor + asar (musafir).

Sebenarnya aku ada 'projek' best yang aku rancang untuk petang hari di Laguna. Dan aku realisasikan tepat jam 5 petang. Aktiviti mengintai 'Baby Shark' secara snorkelling. Mulanya aku beritahu Budi saja. Tapi akhirnya semua hendak ikut. Jadi, petang itu kami menyertai misi mencari anak jerung. Bezanya, aku segar sedangkan mereka keletihan. ;)

Cuma Azizah saja yang jumpa dengan anak jerung. Mana tidaknya? Punyalah ramai makhluk Allah bernama manusia di situ. Tentu sekali segan anak2 jerung itu hendak keluar. Kawasan anak jerung bermain dipenuhi oleh ratusan manusia yang melakukan aktiviti snorkelling. Padahal, ruangan itu kosong semasa aku dan Cekgu Amir mula2 sampai di sana. Nampaknya, tidak ada rezeki hendak jumpa dengan anak jerung. Tidak mengapa. Insyaallah, kalau ada umur boleh ke sana lagi.

Kami bermain ombak sebelum pulang ke bilik. Kuat juga ombak di sebelah 'Long Beach'. Tapi itu yang seronoknya. Sebiji macam 'artificial wave' di Sunway Lagoon. Setelah penat bermain dengan ombak, kami melangkah pulang. Namun, setelah seratus langkah, kami ternampak Azizah, Mustaina & Prof masih di pantai 'Long Beach' seolah-olah mencari sesuatu. Mencari apa ya?

Pada sebelah malam, kami menjamu selera untuk makan malam. Banyak bermain air menyebabkan kami lapar. Minum petang nampaknya tidak berjaya mengisi ruang besar dalam perut kami. Di situ kami mendapat jawapan. Tentang mengapa Azizah, Mustaina & Prof pulang lewat. Rupa2nya cermin mata Prof hilang di pantai 'Long Beach'. Patutlah muka Prof monyok semacam. Setelah puas menyakat Prof, kami pun berehat di bilik.

Malam itu beberapa orang di antara kami melayan UNO. Permainan wajib aku & geng2 gunung waktu malam. Seorang demi seorang pengunjung tewas kepada sepoi2 malam. Tapi geng2 UNO masih menahan mata. Masing2 mengaku hebat. Atau sekurang-kurangnya tidak mahu menyerah. Entah pukul berapa mereka habis bermain UNO, aku pun tidak tahu. Sebab aku pun tergolong di dalam golongan orang2 yang tewas... (bersambung)...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan