Sabtu, 23 April 2011

Reunion di Pulau Redang: Perjalanan Malam...



Malam itu kami berkumpul di SMK Raja Abdullah. Janjinya selepas isyak. Namun biasalah, janji melayu. Tunggu sana & tunggu sini akhirnya kami bergerak ke Shell gombak pukul 9:15 malam. Sebuah Vois, sebuah saga BLM & sebuah Myvi. Sebuah lagi Myvi, pukul 6 petang sudah bergerak dari sini. Kami berhenti sebentar di Shell gombak untuk mengisi minyak & membeli sedikit bekalan untuk perjalanan ke Kuala Terengganu.

Bergerak pada pukul 10 malam, kami mula melajukan kenderaan. Melalui tol gombak & tol bentong. Tahu2lah jalan di sana. Naik turun bukit. Nasib baik vios ini punya kuasa yang agak tinggi. Selamba saja naik turun bukit. Sampai saja di Lebuhraya Pantai Timur, kami mula memecut.

Mulanya, aku mahu juga mengikut kelajuan kereta2 lain dari belakang. Namun dek kerana rabun silau, aku hanya 'maintain' 150 km/j. Semakin lama, aku semakin jauh ketinggalan. Laju sungguh si Fuad & Hamzah memecut kereta. Aku & cekgu Amir meneruskan perjalanan sambil berborak untuk hilangkan mengantuk.

Kami akhirnya mengambil keputusan untuk berhenti di R&R Gambang walaupun pada mulanya ingin berhenti di Maran. Namun, kesunyian hentian Maran memaksa kami untuk berhenti di Gambang. Kami melepaskan lelah dengan melayan secawan teh & kopi. Lebih kurang 45 minit kami di sana. Kemudian kami meneruskan perjalanan. Seperti biasa, aku membiarkan kereta2 lain memecut.

Aku & Vios berhenti sebentar di Paka, Terengganu. Menikmati keindahan pemandangan Pelantar Minyak di waktu malam. Sambil cekgu Amir mengambil beberapa keping foto menggunakan kamera DSLRnya. Sememangnya setiap kali aku akan memerlahankan kereta sekiranya melalui kawasan ini di waktu malam. Pemandangan yang sudah beberapa kali aku alami tetapi masih menarik.

Sampai saja di Rantau Abang, cekgu Amir sudah mula mengantuk. Beliau menyatakan hasratnya untuk tidur sebentar. Nasib baik ada Azizah & Mustaina. Dapatlah aku menghilangkan perasaan mengantuk dengan bermain teka-teki. Teka-teki yang sebahagiannya aku 'import' daripada abang Manap, salah seorang guru di SK Lembah Subang.

Antara sedar & tidak, akhirnya kami sampai di Masjid Terapung, Kuala Terengganu. Pemandangan malam masjid terapung sangat memukau. Di situ kelihatan kelibat Awe, Budi, Amir & Prof yang sudah sampai setelah bergerak daripada KL pukul 6 petang. Kami sampai lebih kurang pukul 3 pagi. Dek kerana keletihan, akhirnya kami tertidur di dalam kereta. Sedar2, azan subuh mengejutkan kami daripada mimpi... (sambung)...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan