Selasa, 15 Disember 2009

Mana Tempat Sesuai?


Sekolah merupakan tempat untuk kebanyakan aktiviti Kurikulum dan Ko-kurikulum. Dalam konteks KRS, sekolah merupakan tempat aktiviti2 seperti latihan mingguan, program2 kerohanian, orientasi ahli baru KRS dan banyak lagi. Namun, kalau semua aktiviti hanya dijalankan di sekolah tentu sekali bosan dan tidak ada pengalaman di situasi sebenar. Oleh itu, pemilihan tempat aktiviti perlu dilakukan agar setiap program sentiasa 'segar' walaupun diulangi tahun demi tahun. Semuanya bergantung kepada kesesuaian program, tempat dan perbelanjaan satu2 program.

Kebiasaannya, program2 KRS yang melibatkan penggunaan tempat diluar sekolah adalah perkhemahan. Aktiviti2nya hampir sama. Pasang khemah, memasak, tali-temali, bantu mula, orienteering dan lain2 aktiviti 'rutin' KRS. Tentu ianya menjadi bosan sekiranya tempat yang sama menjadi tapak perkhemahan tahun demi tahun. Perubahan perlu dilakukan. Maka, tempat baru dan sesuai perlu dicari. Bagaimana?

Pertama, cara paling mudah dan tidak memerlukan masa yang banyak ialah melalui internet. Maklumlah, sekarang ini zaman globalisasi. 'Segala maklumat hanyalah dijari anda'. Maknanya, terlalu mudah untuk mencari tempat2 percutian dan rekreasi dengan menggunakan teknologi internet. Cara ini mungkin sesuai untuk tempat2 yang terlalu jauh melebihi 100km dari sekolah. Namun ada beberapa kelemahan sekiranya cara ini digunakan. Antaranya ialah bayaran yang dikenakan mungkin ada keuntungan pihak agensi tertentu yang sepatutnya boleh dijimatkan. Selain daripada itu, tempat hanya boleh digambarkan melalui beberapa foto yang di'upload'kan di dalam web. Maknanya, kesesuaian tempat tidak dapat dipastikan.

Cara kedua ialah melakukan penjelajahan atau 'rikki' tempat. Ini sesuai dilakukan untuk kawasan2 dalam lingkungan 100km dari sekolah. Maklumlah, guru2 perlu menggunakan perbelanjaan sendiri untuk melakukannya. Ini termasuk minyak, makan dan tol. Sebaiknya, rikki tempat dilakukan dengan menggunakan jalan lama bukan lebuh raya. Dengan cara ini, tempat2 yang bagus tetapi tidak popular dapat dikesan dengan baik. Namun, arah tuju penjelajahan perlu jelas. Ini bermakna, biarlah ada serba sedikit pengetahuan tentang wujudnya kawasan2 rekreasi di situ. Kalau main redah saja tentu membazir wang dan tenaga. Badan penat, poket pun bocor. Buang masa saja.

Tempat2 yang ingin dicadangkan untuk program perkhemahan perlulah bersesuaian dengan 'budget' yang ada. Mungkin ada tempat yang cantik, sesuai dan berkelengkapan tetapi bayarannya terlalu mahal sehingga 'over budget'. Namun jangan pula dek kerana kekangan kewangan, tempat2 yang 'cikai' dijadikan pilihan. Semua ini perlu dipertimbangkan. Di suatu sudut, letakkan objektif program, tentatif, dan 'budget'. Di suatu sudut yang lain pula, letakkan kelebihan tempat, bayaran yang dikenakan dan kesesuaiannya. Bermesyuaratlah sesama guru dan ahli2 KRS. Aku yakin, pasti akan ada tempat yang terbaik untuk dipilih.

Setakat ini, SMK Raja Abdullah pernah (dan selalu) melakukan aktiviti perkhemahannya di Hutan Lipur Lentang, Ulu Yam, Pengkalan Balak dan beberapa tempat di sekitar Selangor, Pahang, Negeri Sembilan, Melaka dan Perak. Semasa zaman Allahyarham Cikgu Thani, puas kami jelajah seluruh semenanjung. Mungkin kerana beliau mempunyai pengalaman yang luas tentang tempat2 menarik di semenanjung dan pandai mencari ruang & peluang untuk membawa anak2 buahnya ke serata semenanjung Malaysia. Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan