Sabtu, 10 Oktober 2009

Engkau Batch Terbaik?


Ahli KRS datang dan pergi,
Masa berlalu tidak terhenti,
Dari dahulu hinggalah kini,
Terlahir sudah pemimpin sejati.

Jurulatih dahulu tentulah hebat,
Lahirkan adik KRS yang makin dahsyat,
Namun manusia tidak semua kuat,
Kadang tersungkur jalan tersekat.
I
Muhasabah diri cari pedoman,
Supaya tambah ilmu dan iman,
Syok sendiri haraplah jangan,
Kelak menjadi bahan kutukan.

Aku mulakan catatan kali ini dengan pantun yang aku reka buat renungan kita bersama. Betapa aku pun manusia lemah yang selalu perlu ditegur dan ditegah. Kadang2 memang ada rasa menyampah. Namun, itulah ukuran terbaik untuk menilai diri sendiri. Kita tidak pernah adil dalam melihat sifat2 kita. Selalunya mesti berat sebelah dan syok sendiri. Sebab itu kita perlukan kawan dan juga lawan. Kawan mampu beri dorongan manakala lawan mampu membuka mata kita untuk mencari kelemahan. Adakalanya kawan boleh jadi lawan dan adakalanya lawan boleh jadi kawan. Itu semua terpulang kepada cara kita menerima sesuatu pengalaman. Sama ada kita mampu menerimanya dengan positif ataupun menolaknya dengan penuh negatif.

Tahun lepas semasa aku menjadi guru KRS di SMK Raja Abdullah, ada sedikit perselisihan di antara form 4 & form 5. Form 5 seolah-olah masih belum boleh memberi sepenuh kepercayaan kepada form 4 manakala form 4 pula sedang melalui kejutan budaya kerana telah sampai masa mereka untuk menerajui platun. Perkara sebegini sebenarnya merupakan satu perkara yang biasa dan berlaku sejak dahulu lagi. Sedar tidak sedar, mereka telah diajar mengenai politik sejak dari bangku sekolah lagi. Namun, biarlah ianya berlaku dalam keadaan yang baik dan penuh ukhuwah. Dalam nada yang mudah aku menasihati mereka supaya berfikir bahawa setiap 'batch' pasti akan melalui hierarki yang sama. Biarkan form 4 menggunakan peluang untuk belajar menjadi pemimpin sementara form 5 menjadi 'abang & kakak' yang sentiasa boleh menasihati adik2 mereka supaya memperbaiki kelemahan mereka. Lepaskan mereka! Kerana satu hari nanti, kita juga akan keluar daripada sekolah menuju kehidupan yang lebih matang. Sekiranya kita tidak memberi mereka peluang untuk belajar, apa akan jadi semasa ketiadaan kita?

Sejak KPIM lagi, ada senior yang masih turun ke sekolah pada waktu lapang walaupun sudah tamat persekolahan. Mereka datang untuk berkongsi idea, mengimbas kenangan dan pelbagai lagi sebab musabab yang hanya mereka saja tahu. Sehinggakan ada yang masih terlibat secara langsung dalam aktiviti2 KRS di sekolah. Dari satu sudut, ada positifnya seperti untuk memastikan tiada 'ajaran sesat' yang dilakukan oleh junior2 yang baru menjadi jurulatih ataupun untuk membantu menerangkan konsep2 yang sukar dijelaskan oleh jurulatih2 baru. Namun, ada juga negatifnya. Ada juga x-KRS yang datang ke sekolah seperti tidak mahu melepaskan tampuk jurulatih kerana disangkakan dirinya lebih hebat daripada juniornya. Lebih parah lagi, jurulatih2 baru seperti tidak berpeluang untuk menonjolkan ciri2 kepimpinan mereka kerana terlalu banyak komen yang diberikan oleh x-KRS tersebut. Sedangkan pada zaman mereka pun, belum tentu mereka menerajui platun dengan baik. Ada yang tunjuk bagus sedangkan anak buahnya telah sedia maklum tentang 'perangainya' yang syok sendiri itu.

Yang paling menggelikan, ada yang beranggapan bahawa batch mereka adalah batch yang terbaik. Apakah garis panduan yang mereka gunakan untuk menyatakan anggapan sebegitu? Cikgu Thani pun tidak pernah melabelkan mana2 batch. Mungkin ada batch yang mampu menerajui platun dengan baik tetapi bagaimana pula mereka boleh 'syok sendiri' mengatakan batch mereka yang terbaik? Muhasabahlah diri! Terus terang aku katakan, Cikgu Thani selalu memanggil batch aku untuk membantunya dalam menguruskan aktiviti2 KRS walaupun kami telahpun berada di form 5 sehinggalah selepas tamat sekolah namun tidak pernah pula aku mengatakan batch aku adalah batch terbaik.

Pada aku, untuk menilai sama ada batch kita berjaya ataupun tidak, lihat pada junior2 kita. Sekiranya kemenjadian mereka tinggi atau dengan kata lain mereka mampu menjadi ahli KRS yang versatile dan mempunyai sahsiah hebat maka kita boleh mengatakan bahawa batch kita berjaya. Namun, kita bukanlah yang terbaik. Kita boleh menanam azam untuk menjadi yang terbaik tetapi untuk menyatakan kita batch yang terbaik adalah syok sendiri! Seperti kata pepatah, 'Masuk bakul angkat sendiri'. Kita lihat, semalam ada orang membuat kerusi. Hari ini ada orang yang telah membuat kerusi yang lebih menarik dan selesa. Esok pula ada orang lain yang mampu menandingi kehebatan kerusi hari ini. Mengapa? Fikir2kanlah.

Catatan kali ini agak berbeza kerana aku ingin menegur diri sendiri dan sesiapa yang fikirkan dirinya hebat dalam KRS. Tinggi mana pun ilmu kita, ada yang lebih tinggi ilmunya. Dan sesungguhnya Allah S.W.T itu bersifat dengan sifat Al-'ilmu iaitu Maha Tinggi IlmuNya dan Maha Mengetahui. Dalam Islam, Nabi Muhammad S.A.W. merupakan contoh terbaik untuk diikuti. Baginda tidak pernah meninggi diri menyatakan baginda yang terbaik. Dan dalam KRS, Cikgu Thani adalah contoh yang terbaik. Beliau juga merupakan seorang yang selalu merendah diri dan tidak pernah ingin menunjuk-nunjukkan kepandaiannya. Lalu, apakah engkau masih ingin mengatakan engkau yang terbaik? Wassalam.

2 ulasan:

  1. seperti aku sedang mengerti...

    mungkin juga aku tau siapa..

    tapi aku tak pasti..

    jika benar "engkau" itu dia,ulasan ini

    sebagai hadiahnya..

    pada aku,biarkan mereka..

    tidak ditegur,mereka alpa..

    bila ditegur mereka ketawa..

    seperti tiada kelemahan pada diri sendiri..

    nyata tak sedar diri..

    seperti semua perkara "engkau" ketahui..

    masuk bakul angkat sendiri..

    salah sendiri tidak diakui..

    seperti sempurna di dunia ini..

    "biarlah dia..dia fikir dia hebat.."

    ungkapan yang selalu disebutkan oleh

    "engkau" untuk mengumpat orang lain..

    tapi diri sendiri..

    sedarlah..

    manusia kini tidak sehebat sulaiman..

    tidak seteguh ibrahim..

    tidak setampan yusuf..

    tidak setulus siti zulaikha..

    tidak sesempurna Rasulullah..

    jadi,dimana letaknya kehebatan engkau..

    dapatkah engkau menandingi Rasul2 Allah yang

    diutuskan??

    hebat lagikah engakau jika dibandingkan

    dengan mereka??

    kepada "engkau", muhasabahlah diri..

    BalasPadam
  2. Asslamualaikum sahabat...
    Syabas!!

    BalasPadam