Rabu, 14 Oktober 2009

Lapar & Makanan


Kita sebagai manusia perlu memenuhi beberapa keperluan asas agar hidup dapat diteruskan. Di Malaysia, kita wajib bersyukur kerana kesemua keperluan asas seperti udara, makanan, tempat tinggal dan lain2 dapat kita nikmati dengan aman dan tenteram. Berbeza dengan kebanyakan negara luar yang mempunyai masalah ekonomi, bencana alam, peperangan dan lain2. Betapa Allah masih merahmati penduduk Malaysia dengan sifat Ar-Rahman dan Ar-Rahimnya. Maka, wajiblah kita bersama-sama menadah tangan memohon doa agar semua nikmat yang kita kecapi dapat dikekalkan sehingga hari akhirat kelak.

Sedar tidak sedar, Syawal semakin meninggalkan kita. Namun, masih ramai lagi yang masih menjemput untuk ke Rumah Terbuka mereka. Walaupun dalam kegawatan ekonomi, mereka masih mampu untuk membelanjakan wang dan meneruskan kehidupan biarpun terdapat sedikit kekangan. Asalkan dapat berkumpul dan bermesra dengan sanak saudara dan sahabat handai, wang bukan isu utama. Namun, biarlah ianya berpada-pada agar kelak tidak merana. Jangan nanti bank kosong poket kecewa. Lagi-lagi yang sudah berkeluarga. Tambah lagi yang sudah beranak sorang dua.

Satu perkara yang masih sama semasa zaman aku belajar di SMK Raja Abdullah dengan sekarang ialah budak2 KRS memang terkenal dengan kuat makannya. Setiap batch pula, ada saja yang berbadan besar dan makan lebih. Tapi jangan pula terkejut, yang berbadan kecil juga kadang2 tidak kurang juga nafsu makan mereka. Maklumlah, remaja yang sedang membesar dan meningkat dewasa. Segala zat perlu untuk tumbesaran mereka. Harap jangan pula nanti badan terus-menerus besar tidak terkawal. Tambah-tambah lagi penangan bulan Syawal. Di sana lemang sepah, di sini ketupat bawal (ke bawang?). Last2 kena bawa ke hospital. Perut sakit punggong pun sengal. Badan terhuyung-hayang mabuk macam dalam kapal.

Dahulu semasa aku dan rakan2 sebaya mengikuti apa2 perkhemahan dan program KRS, kami selalu lapar bersama kalau tiada makanan. Kalau ada makanan pula, kami akan makan bersama-sama. Yang tidak boleh aku lupa ialah Shahran. Kami memang selalu berkongsi. Kalau ada duit, dia beli makanan dan aku beli air. Begitu juga sebaliknya. Kami selalu berkongsi makanan. Tapi jangan pula ada orang lain hendak tumpang sekaki. Sebabnya? Kami makan memang agak laju. Sekelip mata memandang saja, habis nasi sebungkus. Yang peliknya, badan aku yang naik. Badan Shahran 'maintain' saja. Mungkin sebab dia sekarang ini seorang askar berpangkat Kapten. Setiap hari bersenamlah katakan. Hari2 pula mengangkat beban. Sebab itu habis semua kalori dibadan. Tidak sempat jadi lemak dan tidak sempat hendak simpan. Sedar2, badan sudah macam papan.

Tahun lepas semasa di dalam Perkhemahan Tahunan KRS SMK Raja Abdullah, perkara ini masih sama. Ada yang makan nasi mentah, ada yang masak tidak sedap. Apa boleh buat? Emak ayah tiada di sana untuk masakkan makanan untuk anak tercinta. Kecuali anak Cikgu Amir yang kami 'import' dari sekolah lain. Namun Cikgu Amir masih tetap membiarkan anaknya belajar berdikari seperti juga ahli2 KRS yang lain. Begitulah cara seorang ayah mengajar anaknya. Jika ibu selalu memanjakan anaknya dengan kasih sayang, ayah pula kebiasaannya mengajar anaknya untuk menjadi dewasa dan berfikiran matang. Maka, lengkaplah sebuah pendidikan yang berasaskan keluarga.

Kalau lapar biarlah kebulur bersama. Kalau kenyang, biarlah sendawa bersama. Mungkin disebalik kebersamaan itu akan lahirlah sebuah kasih sayang di antara rakan seperjuangan. Nilai kasih sayang ini adalah salah satu yang diharapkan oleh Cikgu Thani untuk dibentuk melalui KRS. Kasih sayang ini diharap kekal hingga ke akhir hayat. Begitulah setiap batch KRS. Mereka dapat merasakan yang pengalaman susah dan senang beberapa tahun bersama itu akan selalu mengikat tali persahabatan di antara mereka sampai bila2. Aku pernah merasakannya. Dia pernah merasakannya. Engkau juga merasakannya. Biarlah ianya kekal sampai tua. Ataupun sehingga kita ke sana. Sekian.

1 ulasan:

  1. betul kata cekak sufi...persahabatan begini bukan senang nk dapat...kerana kte jgk pernah merasainya~ & ia jgk sukar utk dilupai

    BalasPadam