Rabu, 17 November 2010

Destinasi Seterusnya, Gunung Irau


Ada orang kata Gunung Nuang itu tidak cantik. Bolehlah kalau setakat hendak menunaikan 'hajat' untuk menakluk gunung. Tidak kurang pula yang mengatakan Gunung Nuang itu tempat latihan untuk mendaki gunung2 yang lebih tinggi. Misalnya G7 ataupun Gunung Kinabalu. Apa2pun, aku percaya, lain orang lain pendapatnya. Yang pastinya, setiap gunung punya cabarannya sendiri. Dan ianya merupakan ciptaan Allah yang perlu dihayati.

Nampaknya aku & ahli2 D'interval yang lain sudah mula ketagihan puncak gunung. Kami sudah membulatkan keputusan untuk mendaki gunung yang seterusnya, Gunung Irau, November ini. Gunung ini terletak di Cameron Highland. Ketinggiannya mencecah 6924 kaki. Walaupun ketinggiannya lebih daripada Gunung Nuang, dengar2 khabar, gunung ini lebih menarik pemandangannya. Ada satu masalah besar tentang pendakian Gunung Irau ini iaitu tiada sumber air di kaki gunung di 'base camp'. Kami perlu merancang untuk mendapatkan air secukupnya untuk pelbagai kegunaan. Terutama untuk memasak & berwudhu. Mujurlah kereta boleh dipandu sehingga 'base camp' Gunung Irau iaitu Brinchang.

Aku ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada seorang sahabat, F (bukan nama sebenar), kerana menaja pengembaraan kami. Maklumlah, untuk ke Cameron Highland kosnya agak mahal. Terpaksalah aku mencari 'sponsor' untuk perbelanjaan kami di sana. Mujurlah ada F untuk menaja. Jasamu dikenang.

Aku sangat2 berharap agar semua yang mengenali kami dapat mendoakan kejayaan kami untuk menawan puncak Irau. Semoga segala aral yang melintang dapat kami redah dan segala dugaan dapat kami atasi. Semuanya atas kehendak Ilahi. Dan doa sahabat2 semua amatlah kami perlukan untuk mengiringi perjalanan kami. Semoga semuanya selamat. Amin...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan