Selasa, 27 Julai 2010

XPDC Gunung Nuang (4) - Dua Puncak Nuang


Perjalanan ke Puncak Pengasih agak menyeronokkan. Tidak ada lagi jalan tanah merah. Eh? Kalau ada pun sedikit saja. Denai yang kami lalui lebih kepada susunan akar2 kayu yang semakin meninggi. Disusuli oleh beberapa batu besar. Terpaksalah kami 'cilok' sedikit untuk mengelak daripada memanjat batu2 besar tersebut. Buat apa hendak membazir tenaga?

Walaubagaimanapun, ianya tetap menguji daya tahan mental kami. Kenapa aku kata mental? Sebabnya, itulah saja yang tinggal. Kekuatan badan sudah lama kami tinggalkan. Masing2 sudah mula kepenatan. Tapi yang peliknya, Muhsinin masih boleh lagi menyanyi. Boleh lupakan penat katanya. Ada juga sekali dua aku cuba. Ceh! Lagi bertambah mengah adalah! Mana tidaknya, nafas hendak digunakan untuk mendaki lagi. Mana sempat hendak menyanyi. Itu semua menunjukkan betapa 'fit'nya badan Muhsinin. Biasalah, orang muda. Aku ini sudah berbaya. Mana hendak sama.

Kami sampai di Puncak Pengasih lebih kurang pukul 1:30 petang. Sebenarnya, Puncak Pengasih ini bukanlah puncak Gunung Nuang yang sebenar. Walaupun ada beberapa 'view' yang tinggi dan menarik di sini, bukan ini puncak yang tertinggi. Kami berhenti seketika di sini untuk memperbetulkan nafas. Perut pun sudah mula berkeroncong. Aku ambil kesempatan untuk teroka sedikit kawasan Puncak Pengasih. Mulanya seronok juga bila dapat menghidup udara segar.

Tiba2 aku mula terbau sesuatu yang busuk. Rupa2nya, kawan2 yang lain juga terbau tapi tiada siapa berani tegur. Aku mula mencari dari mana bau itu muncul. Cari punya cari, aku terperasaan satu longgokan 'tahi kering' yang masih tidak terluak. Hampas! Baru aku teringat, kami ada terserempak dengan 2 orang pendaki berketurunan cina semalam. Mereka bertanyakan jalan untuk turun ke kawasan parking. Memang sahlah mereka punya tahi. Tidak ada orang lain yang kami jumpa selain mereka. Pengotor betul!

Kami meneruskan perjalanan ke puncak sebenar Gunung Nuang. Selepas Puncak Pengasih, laluannya bukan lagi mendaki tetapi menurun. Kami menurun lebih kurang setengah jam sebelum mendaki semula. Wah, masing2 laju saja bila menurun. Walaubagaimanapun, aku tetap lambat. Perjalanan ke Puncak Nuang mengambil masa 1 jam. Kira2 20 meter sebelum sampai puncak, ada batu besar yang kami terpaksa panjat. Yang menariknya, di situ terdapat gaung yang tersangat tinggi. Sayup mata memandang. Kami terpaksa lebih berhati-hati di situ. Tidak mahu termasuk di dalam statistik 'pendaki yang terkorban' di Gunung Nuang. Kemudian kami melalui sedikit belukar dan akhirnya.... kami berjaya menawan puncak Gunung Nuang!!

Kami duduk seketika. Menikmati kejayaan dan keindahan puncak. Kami terpegun. Ramai di antara kami yang pertama kali menawan puncak gunung. Aku? Macam biasa, terduduk kepenatan. Kami mengeluarkan bekal masing2. Nasi himpit + daging kurma (ration). Perut yang lapar menyebabkan kami benar2 selera melahap apa saja yang kami bawa. Sempat juga Muhsinin masak meggi kari di situ. Meggi yang hanya 2 bungkus dimakan oleh 8 orang. Bayangkan.

Macam biasa, kami bergambar dan ber'posing'. Kami perlu lakukan semua itu dengan pantas. Sebabnya, jam menunjukkan pukul 3 petang. Kami tahu kami tidak punya banyak masa untuk meraikan kejayaan. Sempat juga kami melayan kerenah beberapa ekor tupai yang terbau makanan kami. Kenyang tupai2 itu hari itu.

Yang pastinya, kami puas. Segala penat lelah bermula daripada proses merancang, perbelanjaan, mendaki, terjatuh, terhantuk dan macam2 lagi bagaikan terubat dengan pemandangan puncak gunung yang memukau. Tapi bila tanya dengan Muhsinin, katanya ada banyak lagi gunung yang jauh lebih menarik daripada Gunung Nuang. Namun, kami buat2 tidak dengar. Biarlah kami menikmati dahulu kejayaan menakluki puncak Gunung Nuang. Allahuakbar!!!!

1 ulasan:

  1. pengalaman bersama KPI mendaki Gunung Angsi...pada tahun 1989..klo tak silap...tetap dlm ingatan...alfatihah buat arwah cikgu thani..

    BalasPadam