Ahad, 18 Mac 2012

Tanda Nama KRS (Name Tag)


Baru2 ini aku telah ke salah sebuah kedai menjual uniform sekolah di Selayang Mall. Sambil aku menunggu pekerja di situ menyiapkan tempahan, aku sempat membelek salah sebuah buku yang dikarangkan khas untuk kurikulum KRS. Seperti biasa, aku mencari-cari ruangan sejarah KRS untuk memastikan yang nama Arwah Cikgu Thani tidak tercicir sebagai pengasas KRS. Namun selepas beberapa minit membelek secara bersahaja, aku kecewa. Memang tiada nama Muhammad Thani bin Shaaban di situ. Terus aku terfikir, apakah sebenarnya yang berlaku?
Dalam entri ini, aku ingin menyentuh tentang sejarah name tag di dalam KRS. Ya. Memang Arwah Cikgu Thani ada me'reka' name tag untuk ahli2 KRS. Cuma, ianya kurang popular. Apatah lagi, ianya memerlukan sedikit kos. Mungkin ramai ahli yang lebih selesa untuk menempah tanda nama biasa saja (tanda nama kain) dan terus menjahitnya di atas poket kanan uniform KRS. Namun, sejak awal 90 an lagi, name tag KRS telahpun wujud.
Semasa di SM Raja Abdullah dulu, aku memang bangga memakai name tag ini. Dan secara terus terang aku katakan yang aku bangga di panggil 'anak Thani' (ada yang malu disebabkan bunyi 'anak Thani' seolah-olah nama manja yang tidak sesuai digunakan pada remaja). Dahulu, ketika mengenakan baju sekolah untuk ke sekolah, tanda seseorang itu 'anak Thani' ialah name tag KRS ataupun colar dot yang diletakkan di kolar baju sebelah kiri (kini digunakan sebagai lencana KRS di poket kiri) ataupun 'celak mekah' di kelopak bawah mata. Kadang2, 'atau' boleh juga dijadikan 'dan'. Maknanya, ada ahli KRS (Kadet Putera Islam dahulunya) yang mengenakan kesemua 'tanda' anak Thani pada badannya.
Kini, aku tidak berapa pasti tentang penggunaan name tag ini. Mungkin masih ada yang menggunakannya (dalam bentuk rekaan yang baru). Ataupun mungkin ada yang menggunakan tanda nama kain saja untuk menjimatkan kos. Apa2pun, sejarah (beserta bukti) ini aku sematkan di dalam blog ini sebagai rujukan bahawa Arwah Cikgu Thani pernah mengilhamkan name tag yang pernah digunakan sejak zaman Kadet Putera Islam Malaysia (KPIM). Semoga suatu hari nanti nama beliau kan tetap harum di kalangan ahli2 KRS & TKRS. Amin...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan