Jumaat, 23 Mac 2012

Sejarah 'Sup Tulang Lembu' Cikgu Thani


Sup tulang. Sedap dan menyelerakan. Tapi jangan keliru dengan sup 'gear box'. Sup tulang itu sejenis sup yang diletakkan tulang2 lembu untuk di'hongges' daging2 yang masih tertinggal dicelah2 tulang. Sedangkan sup 'gear box' adalah sejenis sup yang diletakkan sendi2 tulang untuk disedut 'sum-sum' yang terdapat di dalamnya menggunakan straw. Dapat gambarannya?
Sebenarnya, tujuan aku 'post' catatan ini untuk berkongsi salah satu makanan yang sangat digemari oleh Allahyarham Cikgu Thani, 'Sup tulang'. Ya. Cikgu Thani memang sangat menggemari masakan ini. Dan jangan tidak tahu, beliau sangat pandai pula menyediakannya. Mungkin perkara ini sangat jarang dibincangkan di dalam topik perbualan senior2 ataupun cikgu2 lama tetapi sekiranya ditanya, pasti pengalamannya ada.
Sebelum blok baru (blok tingkatan 6) wujud di SMK Raja Abdullah, tapak bangunan tersebut merupakan 'stand alone' surau. Dengan kata lain, surau lama SMK Raja Abdullah terletak di situ sebagai sebuah bangunan tunggal sebelum wujudnya bangunan tingkatan 6. Surau ini banyak kenangannya terutama senior2 yang pernah melalui 3 zaman (KPIM-KRIS-Awal KRS). Di sinilah selalunya aktiviti kerohanian, silat & senaman dijalankan.
Setiap kali Hari Raya Aidiladha, Cikgu Thani & guru2 SMK Raja Abdullah ketika itu sangat rajin mencari 'sponsor' untuk membeli lembu korban. Ataupun, ada dikalangan guru2 dan ibubapa sendiri yang menjadi peserta untuk ibadah korban tersebut. Maka, raya ke-2 atau ke-3 akan dipilih untuk menjalankan aktiviti mengorbankan lembu. Setakat yang aku ingat, kambing tidak pernah disembelih semasa zaman Arwah Cikgu Thani. Selalunya, bilal Masjid Jamek Kg Batu akan diupah menjadi 'tukang sembelih'. Selepas itu, lembu akan dilapah beramai-ramai oleh para guru, ibubapa yang terlibat, ahli2 KRS & pelajar2 Islam.
Berkaitan dengan topik catatan ini, setelah selesai melapah, Arwah Cikgu Thani akan mengumpul tulang2 lembu untuk dibuat sup. Sebelum 'disupkan', tulang2 tersebut akan dipotong kecil2 menggunakan kapak. Setelah selesai mengapak dan mencuci, Cikgu Thani akan mula mengetuai aktiviti memasak 'Sup Tulang'. Beliau akan memastikan kuantiti bahan2 masakan yang akan dimasukkan ke dalam sup. Kami ahli2 KRS akan membantu beliau semasa mengacau, meng'kacau' dan memasukkan bahan2. Beliau pula akan memantau agar kesemua ramuan di'satu'kan dengan sebaik mungkin.
Kenangan 'Sup Tulang' ini akan aku ingat sampai bila2. Selesai masak sup tulang, apalagi? Pastilah aktiviti 'makan besar' pula menjelma. Aku? Tidak akan melepaskan peluang untuk meratah, menghongges, menyedut dan mencungkil segala isi daging yang terselit sehingga kenyang. Puas, sedap & kenyang. Itulah yang dapat aku gambarkan masakan 'Sup tulang' Cikgu Thani. Kalaulah beliau masih ada....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan