Isnin, 10 Oktober 2011

Kembara TKRS SK Lembah Subang ke Gunung Nuang

Murid sekolah rendah ke Gunung Nuang? Itulah antara persoalan yang diutarakan semasa pertama kali aku nyatakan hasrat aku hendak membawa murid2 SK Lembah Subang ke Gunung Nuang oleh salah seorang renjer hutan yang bertugas di situ. Apa agaknya yang tersirat disebalik persoalan tersebut? Apakah sebelum ini tidak pernah ada murid sekolah rendah yang mendaki Gunung Nuang? Aku tertanya-tanya juga...


Namun, pada 7,8 dan 9 Oktober aku berjaya membawa sekumpulan 37 orang murid SK Lembah Subang ke Hutan Rekreasi Gunung Nuang. Kami menginap selama 3 hari 2 malam di Chalet yang terletak di kaki Gunung Nuang. Cikgu2 menginap di Chalet manakala murid2 menginap di dalam khemah berhampiran dengan kawasan khemah. Semuanya berpagar dan mudah untuk mengawal murid. Seperti biasa, 'Safety First'.

Sampai saja di Chalet, aku arahkan semua murid untuk mendirikan khemah. Cuaca hujan renyai2. Namun disebabkan oleh hari yang kian petang, aku terpaksa membuat satu keputusan yang cepat seperti itu. Jika tidak, bila lagi hendak mendirikan khemah?


Pada malam pertama, slot stesen bermula. Slot ini bertujuan untuk menguji bahagian Kerohanian & Ketatanegaraan serta alam sekitar murid2. Selain daripada Kem Tahunan, kem ini juga bertujuan untuk kenaikan pangkat Lans Koperal. 5 stesen diwujudkan iaitu stesen 3 qul, stesen ujian bertulis, stesen nyanyian lagu KRS, stesen Rukun Islam & Rukun Iman dan yang terakhir stesen nyanyian Lagu Negaraku & Lagu Negeri Selangor. Malam itu aku tamatkan slot stesen awal. Untuk memberi laluan kepada mereka untuk tidur lebih awal. Tapi seperti biasa, sehingga jam 4 pagi pun masih lagi terdengar murid berborak-borak, bunyi radio sayup2 kedengaran & gelak tawa yang tersekat-sekat (dek kerana takut dihukun sesi burung hantu). Cikgu2? Hmm.. paling lewat tidur pun pukul 1 pagi. Biasalah, Chalet... selesa kot!!!


Pagi2 lagi kami sudah mendaki seawal jam 7.15 pagi. Setelah sarapan & senaman regangan otot, kami mula mendaki. Makanan tengah hari telahpun dibungkus dan dibawa setiap seorang untuk dinikmati apabila tiba dipuncak kelak. Perjalanan ke Kem Lolo sepatutnya mengambil masa 2 jam tetapi disebabkan terdapat beberapa kemahiran yang ingin diajarkan kepada murid2, kami mengambil masa 3 jam 30 min untuk sampai. Kami berhenti sebentar di 3 buah wakaf yang kami jadikan 'check point'. Di sana, tali-temali telah diajarkan oleh Pn Safiza, bantu mula oleh En Azri manakala orienteering diajarkan oleh skuad Trekker.


Akhirnya kami sampai juga di Kem Lolo sekitar jam 11.15 pagi. Lelah kami terubat dek deruan aliran sungai yang akhirnya berjaya memujuk seorang demi seorang daripada kami untuk terjun menikmati hawa dinginnya. Kami mandi sehingga jam 1.00 petang. Kami bertolak menuruni Gunung Nuang dengan gegas dan sampai pada pukul 3 petang. Sampai saja di kawasan Chalet, Pn Safiza belanja kami makan ais krim. Sedapnya...!!


Petang itu semua cikgu terbongkang. Letih agaknya. Tinggallah aku menguruskan latihan malam kebudayaan untuk murid2. Alah, bukan susah pun. Cuma arah2 saja. Petang sikit, barulah cikgu2 bangun seorang demi seorang. Malam itu, kami adakan Malam Kebudayaan yang berpihak kepada kumpulan 5 menjadi juara. Aku benarkan mereka tidur awal. Berbeza dengan malam pertama, malam akhir ini murid2 tidur awal. Sunyi & sepi. Cuma kedengaran hilai tawa cikgu Intan memecah sunyi.


Hari terakhir, slot memasak mengambil tempat. Setiap kumpulan telah diberi seorang guru sebagai penasihat. Akhirnya, cikgu2 sendiri yang memasak. Setelah diadili, kumpulan 1 telah menjadi juara Pertandingan Memasak. Setelah itu, Khidmas dijalankan untuk membersihkan kawasan perkhemahan & Chalet. Majlis penutup telah dirasmikan oleh Pn Norhayati, Guru Besar SK Lembah Subang. Kami bertolak pulang pada pukul 1 petang.


Semoga berjumpa lagi...

1 ulasan:

  1. salam,
    saya sedang mencari contact number utk menyewa chalet di gunung nuang, plan nak bawa anak2 mendaki dalam 2 minggu lagi. byk blog yg saya baca menyatakan berapa harga dsbnya tapi tak ada no utk dihubungi. harap dpt email kepada saya contact number chalet tersebut di email address ini acopanim2@gmail.com
    thanks a lot

    BalasPadam