Ahad, 11 Julai 2010

XPDC Gunung Nuang (3) - Kem Pacat


Dari kawasan kem, kami berjalan lebih kurang 200 meter untuk ke 'starting point' denai ke puncak Nuang. Di situ kami terjumpa dengan wakaf yang agak kotor. Wakaf inilah sebenarnya tempat 'terbaik' untuk dirikan khemah berhampiran dengannya. Seperti yang dikatakan oleh renjer Gunung Nuang sebelum kami bergerak ke Kem Lolo hari sebelumnya. Memang pun best tempatnya. Ada wakaf untuk kami lari berteduh sekiranya hujan lebat. Sungai pun dekat. Kawasan pun memang rata. Tapi hendak buat macammana? Khemah sudah pun didirikan dikawasan lain. Terima sajalah. ;(

Sebaik saja kami memulakan perjalanan, aku memandang ke arah trek puncak Nuang. Ya Allah! Sudutnya sungguh cerun. Dalam lingkungan 65 ke 70 darjah kecerunannya. Sudah tentu banyak menggunakan otot kaki dan tenaga. Seperti yang telah aku jangka, tidak sampai 200 meter perjalanan, aku sudah mula bernafas menggunakan mulut (tercungaplah tu). Kadang2 aku pun tertanya-tanya, kenapalah aku berada di sini? Kan lebih elok kalau duduk rumah saja. Tilam pun empok. Bilik pun sejuk sebab ada 'air-cond'. Dan, boleh bersantai sambil melayan 'facebook'. Namun, rutin itu sudah terlalu rutin. Aku ingin merasai suasana yang jarang2 aku lakukan dalam setahun. Menghirup udara segar di atas puncak gunung!

Kami berhenti sebentar di sebuah kawasan tanah rata yang tidak bernama. Kawasan ini kira2 separuh perjalanan untuk ke Kem Pacat. Ya! Kem Pacat. Itulah 'target' pertama kami sebelum berjaya ke puncak Nuang. Muhsinin memainkan peranannya sebagai 'Sweeper' dengan baik sekali. Tidak jemu2 memberi semangat kepada rakan2 yang lain terutama seorang pemuda awal 30-an yang bernama Fadzli. Bekalan air sudah semakin kurang. Mungkin disebabkan kurang pengalaman, kami banyak menghabiskan air walaupun perjalanan kami masih belum mencecah separuh. Cuak juga aku bila memikirkan kalau2 kami kehabisan air di atas puncak nanti. Lebih2 lagi aku yang sangat2 memerlukan air sebab banyak berpeluh.

Selepas berehat dalam 10 minit, kami meneruskan perjalanan ke Kem Pacat. Rakan2 yang lain sudah 'memecut' untuk ke sana. Maklumlah, mereka ini masih muda dan penuh dengan tenaga. Tinggallah aku dan Muhsinin di belakang. Kami ketinggalan dalam setengah jam daripada mereka. Bayangkan, betapa perlahannya langkahan aku. Dan bayangkan, betapa sabarnya Muhsinin. Kesian dia sebab terpaksa juga perlahan disebabkan aku yang perlahan. Aku puji dia sebab mempunyai semangat setiakawan yang tinggi.

Perjalanan ke Kem Pacat memang agak mencabar. Ini adalah kerana, treknya yang licin. Banyak kali kami terjatuh. Tidak kurang juga yang terhantuk pada balak2 kayu tumbang yang melintang. Treknya yang bertanah merah menjadi lembab dan basah disebabkan hujan semalam. Nasib baik aku pakai kasut Adidas. Cengkamannya sungguh bagus. Dan juga selesa. Terima kasih kepada Kamarul kerana 'recommend' kasut ini. Alah membeli menang memakai. Akhirnya kami sampai di Kem Pacat. Aku terus terduduk. Aku rebahkan punggung. Kedua belah tangan aku tongkatkan ke tanah. Kami sama2 melepaskan lelah.

Syuhada mencadangkan supaya beberapa orang di antara kami untuk turun ke kawasan sungai yang berhampiran. Walaupun Muhsinin pernah ke sini, tapi dia tidak pula pernah ke kawasan sungai tersebut. Kata Syuhada, sungai itu terletak lebih kurang 100 meter dari situ. Namun yang merisaukan ialah, dia hanya pernah dengar orang yang berkata demikian, pergi tidak pernah! Mahu tidak mahu, kami terpaksa mengambil risiko tersebut kerana bekalan air sangat2 kekurangan. Muhsinin, Sayuti dan Tuan Amir mem'volunteer'kan dirinya untuk mengambil air. Masing2 memberikan botol2 air dan diletakkan ke dalam beg aku. Kemudian, mereka bertiga pun berangkat. Selepas 5 minit, tiba2 Tuan Amir muncul. Tidak sanggup, katanya. Cerunnya sangat tinggi. Itu menambahkan lagi kerisauan aku. Aku hanya mampu berdoa semoga mereka selamat.

Selepas lelah mula berkurang, kami mengambil kesempatan untuk bergambar di Kem Pacat. Bukannya ada apa2 yang istimewa pun. Tetapi mengenangkan susah payah kami ke sini, kami mula ber'posing'. Tidak sampai 20 minit kemudian, Muhsinin dan Sayuti kembali. Aku berasa lega melihat kelibat mereka. Kami 'pack' semula barang2 untuk ke 'check point' yang seterusnya, Puncak Pengasih... (bersambung)...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan